Nästa artikel
Nygrillat lejon på Peugeot 308
Nyheter

Nygrillat lejon på Peugeot 308

Publicerad 5 maj 2017 (uppdaterad 5 maj 2017)
Större emblem i fronten på uppdaterade golfklassbilen.
De tidigare horisontella linjerna i grillen ersatts av små silverrektanglar runt ett stort Peugeotlejon. Annars är det mindre utseendeförändringar på lyfta 308. På insidan hittar vi digitala förarmiljön i-Cockpit och samma förarhjälpmedel som finns i suven 3008, som autobroms och filhållningsassistent. Bilen är utrustad med ett system som kan spegla smartphone och är kompatibelt med Mirrorlink, Android Auto och Apple Carplay.

På motorfronten märks en ny 130-hästars dieselmotor. Det finns också en bensinmotor med samma antal hästkrafter, samt en Blue HDI-dieselmotor på 180 hästkrafter. Den kopplas till en omarbetad, åttastegad automatlåda.

Peugeot 308 finns i såväl femdörrars- som i kombiutförande. Utrustningsnivåerna heter Access, Active, Allure, GT-line, GT och GTi.

Det finns inga uppgifter om när ansiktslyfta Peugeot 308 börjar säljas eller vad den kommer att kosta. 
– Pris och säljstart i Sverige är inte fastställt än men vi räknar idag med att lansera 308:an i höst, säger Ola Martinsson, presschef på Peugeot i Sverige.
 
Diskutera: Vad tycker du om Peugeot 308?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-05-05 10:12
Raphael

En väntad uppdatering. 130 hästars dieseln är den nya 1.5 dieseln, som även kommer i 100 hk version. Den kommer ersätta den nuvarande 1.6 Blue HDI över hela modellprogrammet. Intressant är att den integrerar de olika avgasreningssystemen i motorn. Observera, även om motorn är en 1.5 så är det inte samma 1.5 som Ford använt tidigare. Den 1.5 som Ford kört med har bara varit en variant på den 1.6 som PSA använt, de har ingått i samma motorfamilj DV. Den nya 1.5 dieseln är den nya DV-R familjen, och Ford kommer också använda den motorn. Den nya 1.5 DV-R ersätter tidigare 1.4 (PSA), 1.5 (Ford) och 1.6 (PSA) DV-modellerna. Jag gissar svensk försäljningsstart blir "sent i September" (pluspoäng för den som känner till den musikaliska referensen :) ).

#2 • Uppdaterat: 2017-05-05 11:24
mso 1000

Snygg, Nya diesel och bensin motorer ? Hoppas det inte blir så många udda lösaningr bara. MEN den är ju fransk.

#3 • Uppdaterat: 2017-05-05 13:27
Lasse L-on

Snyggare grill.
Raphael vet du mer om den nya 1,5 liters dieselmotorn och vad man vunnit med att integrera avgasreningen i motorn? Är den snålare?Renare? Har sökt på nätet.

#4 • Uppdaterat: 2017-05-05 13:58
Raphael

Mikael, det är en ny 1.5 dieselmotor men bensinmotorerna är samma som i dagens 308 och nya 3008:an - alltså 1.2 3-cyl motorn med och utan turbo, vald till "Engine of the year" 2015 och 2016 i sin kategori så är ju rätt ny...

Lasse, jag har inga tekniska specifikationer om 1.5 DV-R / DV Neo än, men den ska klara Euro 6.2 specifikationen och därmed renare än Blue HDI 1.5/1.6-motorn. Det är väl framförallt renheten som är skälet till att ha avgasreningen integrerad med motorn, men snålare ska den också vara - men PSA har inte släppt några officiella siffror än vad jag känner till. När projektet initierades så sa PSA att målet var att reducera förbrukning och utsläpp med 10 procent jämfört med 1.6 dieseln. Nya förbränningskammare, nya in- och utblås och avgasreningen direkt på motorn, det är det jag känner till att den har. Motorn kommer säkert visas upp med full teknisk specifikation till hösten, kanske på Frankfurt-salongen i Citroëns monter (varken Peugeot eller DS sägs ställa ut i Frankfurt - DS har ju redan visat sin nyhet DS 7 Crossback i Genève och Peugeot har bara ansiktslyfta 308 att visa resten visades ju också i Genève, däremot har Citroën produktionsversionen C3 Aircross att visa).

#5 • Uppdaterat: 2017-05-05 15:05
Raphael

När det gäller "På insidan hittar vi digitala förarmiljön i-Cockpit" så är det inte riktigt så. 308:an behåller sin analoga version av i-Cockpit, om vi med det menar vanliga fysiska mätare istället för en bildskärm som i nya 3008:an. Däremot så får 308 en uppdaterad bildskärm i mitten av panelen, alltså senaste versionen av infotainmentsystemet och snabbare grafik etc. motsvarande den som finns i nya 3008:an. Och tycker man fortfarande att den är seg så kan man stänga av vissa animationer, precis som på en iPhone, för att snabba upp skärmen ytterligare.

#6 • Uppdaterat: 2017-05-05 18:07
benny karlsson

Förmodar att dieselavgaserna är lika giftiga, som vanligt, eller??? Finns det några siffror? att lita på, tro.

#7 • Uppdaterat: 2017-05-05 18:13
Raphael

Benny, som jag redan nämnt så var målet med utvecklingen att 1.5 DV-R skulle ha 10 procent lägre förbrukning och utsläpp än DV-generationen av 1.4, 1.5 och 1.6 dieslarna, och jag skrev även att PSA ännu inte har släppt några förbruknings- eller utsläppsvärden för den uppdaterade 308:an - men från hösten kickar den nya och hårdare Euro 6.2 standarden för utsläpp in som är hårdare än Euro 6 och den nya DV-R motorn följer givetvis de nya lagkraven. Även bensinarna har genomgått mindre tekniska uppdateringar för att möta de hårdare kraven.

#8 • Uppdaterat: 2017-05-05 18:41
benny karlsson

Raphael, Åkte Peugeot 505, 607 (bensin) i många mil och år, några kollegor valde diesel. Det märkliga var att dom som valde diesel bytte till bensinare sen. Då på det glada 90-talet var argumenten illaluktande kläder o skor samt illaluktande avgaser. I dag tror och hoppas jag att PSA lägger mer krut på bensin och El? för PSA bygger bra bilar tycker jag. (Att jag inte har Peugeot/Citroen idag beror helt på att A-stolpen lutar för mycket så jag slår i huvudet vid varje insteg, tyvärr.) Jag är helt övertygad om att dieseln är på väg ut och tror inte att det går att få ner nox-utsläppen tillräckligt.

#9 • Uppdaterat: 2017-05-05 19:17
Raphael

Benny, Preem Evolution+ innehåller en 50 procentig inblandning av biodiesel och PSA:s dieslar är sedan några år tillbaks certifierade för ännu högre inblandning av biodrivmedel, det finns 100 procentig biodiesel på marknaden men dessvärre inte i vanliga personbilspumpar än. Biodieseln har ett högre syreinnehåll vilket förbättrar förbränning och sänker halterna av partiklar och NOx. Jag är inte alls övertygad om att dieseln är död, jag tankar själv Preem diesel och har inte märkt några illaluktande kläder och skor etc.

PSA satsar på flera olika drivmedel, jag tror att framtiden inte handlar om bara en väg.

Gällande lutande A-stolpar så har jag inte märkt det med min C3 Picasso, den har ju som andra Picassos dubbla A-stolpar där den bakre där dörren är infäst är rakare än den främre.

#a • Uppdaterat: 2017-05-05 21:16
adzam

Gillar bilen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.