Volvos försäljning sjönk i maj.
Volvos försäljningsstatistik sjönk i maj. Första leveranserna av nya Volvo XC90 nådde inte upp till antalet sålda bilar av gamla modellen under samma månad 2014.
Volvos försäljning i Sverige föll med fyra procent i Sverige under maj månad jämfört med förra året. I Kina tappade Volvo 2,2 procent och globalt sjönk försäljningen med 1,3 procent till 39 919 bilar i maj.
– Om man ser till samma period förra året så hade vi en betydande försäljning av första Volvo XC90 och nu har vi precis börjat leverera den nya modellen, sa Volvos talesperson Stefan Elfström till Reuters angående försäljningstappet.
Försäljningen ökade dock i västra Europa och i USA, med 8,6 respektiva 0,2 procent.
Volvo säger att de nu mottagit mer än 36 000 beställningar som inte räknats med i den senaste statistiken.
Totalt föll Volvos globala försäljning med 0,1 procent till 185 764 bilar under första fem månaderna i år.
Volvos mål är att fördubbla försäljningen till 800 000 bilar årligen till 2020.
Diskutera: Tror du att Volvo kommer nå sitt mål till 2020?
– Om man ser till samma period förra året så hade vi en betydande försäljning av första Volvo XC90 och nu har vi precis börjat leverera den nya modellen, sa Volvos talesperson Stefan Elfström till Reuters angående försäljningstappet.
Försäljningen ökade dock i västra Europa och i USA, med 8,6 respektiva 0,2 procent.
Volvo säger att de nu mottagit mer än 36 000 beställningar som inte räknats med i den senaste statistiken.
Totalt föll Volvos globala försäljning med 0,1 procent till 185 764 bilar under första fem månaderna i år.
Volvos mål är att fördubbla försäljningen till 800 000 bilar årligen till 2020.
Diskutera: Tror du att Volvo kommer nå sitt mål till 2020?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Var det inte den bilen som saknade airbag?
Ja de kommer kanske att nå målet till 2020 under förutsättning att man lyckas ta fram en ny modell med bekvämare i och ursteg som ersättare för den gamla obekväma V70.
Det gäller att komma från den rådande idiottrenden med alltmer lutande vindruta som gör att A-stolparna snart ansluter mot B-stolparna.
Det är bara huvudlösa som köper sådana bilar.
Volvo säger att de mottagit mer än 36 000 beställningar som inte räknats med i statistiken. I så fall kan ju försäljningen inte ha minskat utan ökat. Hur fick ni ihop detta vi bilägare? Å andra sidan. Alla modellerna utom xc90 är rätt gamla nu. Kanske att de nya kommer sälja bättre?
Efterfrågan på nya XC90 är större än tillgången, fabriken går dygnet runt för att hinna med!
Beställning är inte lika med leverans och registrering...
Det är först när bilen är registrerad som den kommer med i försäljningsstatistiken.
Jag tror att Volvo får svårt att dubbla till 2020, men jag skulle bli glad om de lyckas och med Kina och nya fabriker där samt ny fabrik i USA så skapar de i alla fall möjligheter att lyckas. Sedan skall de bara se till att de har produkter som kunderna efterfrågar, till ett rimligt pris så...
Sen är ju faktiskt inte Volvo och speciellt då XC90 nån "folkbil" längre i Sverige och ju mera man strävar mot s k "premium" (=dyrare), ju färre bilar relativt sett lär man sälja i Sverige.
Nej det var just det, Volvo är ingen folkbil längre. Det ger naturligtvis mer pengar att försöka komma upp i den högre klassen, men jag önskar att det kunde komma en ny V70.
Inte en ny V90, det kanske behövs också, men en ny V70 som är rymligare och bekvämare än den nuvarande.
Det skulle kunna bli en ny "Svenssonmoppe".
Nämen oj, har dom problem borta i Göteborg. Så synd om dom då.
Folk kanske börjar förstå att Volvo är tråkiga bilar, bättre än alla andra är dom inte heller.
Allt för slutande vindruta gör att rutan hamnar närmare huvudet när du sitter i framsätet och detta är inte bra vid kollisioner med vilt. Jag kan förstå att man jagar luftmotstånd och försöker få ner detta. Men ironin i detta är ju då SUV som oftast ligger högre i luftmotstånd med sin högre kaross och inte lika slutande vindruta. Det bör kunna göras bilar som har kompromiss mellan vikt, luftmotstånd och enkelt ur/in steg i bilen. Jag tror inte på SUV och att vi skall åka omkring i bilar som väger över 2 ton, det är ineffektivt. Men jag tror inte heller på bilar som är så låga att vi får problem att ta sig in/ur fordonet. Tror inte heller att man kan jaga viktbesparingar hur långt som helt utan att tumma på säkerhet.
Så utomordentligt fånig rubrik. Under andra veckan i maj 2015 påbörjades leveranserna av de 1 927 First edition bilarna, inga andra. Klart som korvspad att de då levereras färre XC90 än maj 2014. Skillnaden blir förstås ännu större om du jämför med april 2014, eftersom det levererades noll av den nya XC90 i april 2015. Att genom en helt missledande rubrik försöka få det till att det går trögt med försäljningen av nya XC90 är bara dålig journalistik. Leveranserna av övriga nästan 40 000 beställda nya XC90 påbörjas nu i juni, så nu skulle möjligen en jämförelse månad för månad kunna vara relevant.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.