Volvo Personvagnar jobbar just nu för fullt med sin nya stora 90-serie. Först ut på modellpaletten är den i Nordamerika hyperviktiga suven XC90, som enligt planerna premiärvisas i slutet av nästa år. Kanske i Kina, kanske i USA.
Sedan är det dags för personbilarna som byggs på samma plattform. Först kommer limousinen S90 och något senare presenteras kombiversionen V90. Båda bilarna är, liksom XC90, designade enligt det formspråk som till stor del är en frukt av den nya tyska chefsdesignern Thomas Ingenlaths penna.
Volvo S90 premiärvisas som studie med stor sannolikhet på bilsalongen i Detroit i januari nästa år. Kombin V90 låter vänta på sig ytterligare några månader och en tänkbar plats för världspremiären av en konceptstudie är vårens bilsalong i Genève.
Trots att den nya modellserien är stor och tung kommer motorerna att hålla sig på en ganska modest nivå. Varken V8:or eller V6:or finns längre på Volvos motorprogram, utan det blir i fortsättningen bara fyrcylindriga drivkällor. Men det betyder inte att kraftresurser kommer att saknas.
Den nya toppdieseln presterar 210 hk och bensinarna kommer med hjälp av kompressor-, turbo-och elstöttning att vara goda för 300 hästar och däröver.
Diskutera: Vilka förhoppningar har du på Volvos nästa storkombi?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Undrar om Vib tror att vi få som skriver här glömmer bort vad som har publicerats tidigare?
Äntligen en kombi från Volvo som gör skäl för namnet. Det har saknats sedan gamla V90 gick ur tiden. För dagens livsstils-"kombi" V40 och V60 ser ju bara patetiska ut med sin påbyggnader bak som i praktiken inte rymmer någonting.
Ni skriver om Volvos V8 och V6 or, men mej veterligt så har aldrig Volvo haft varken V8 or eller V6 or. Vad man har i XC 90 är en rak 8 från Yamaha och 6 an som finns är en rak 6 a som numera tillverkas av Ford i England.
@trickar:
Joda, Volvo brukte en V8 fra Yamaha til XC90 og S80.
V6' er har de også hatt, PRV-motoren som satt i 264, 760 og 780.
Men derimot dagens rekke 6'er produseres i Storbritannia, så den siste Skövde produserte 6'er ble produsert i 2006.
trickar, jo, Volvo hade V8-or i bl.a. S80 och XC90. Jag själv såg några S80 i Sverige med V8 i. Raka 8-or har inte tillverkats sen 60-talet.
Det irriterar mig att Volvo verkar tänka kalla bilarna för 90-serien. Jag tycker det hade varit snyggare med 40-, 60- och 80-serien. Om Volvo sen hade tänkt göra en riktigt exklusiv sedanmodell kunde den få heta S100.
Så siffran 80 är finare än 90?
Bortom, vilken Volvo har haft en rak 8-a?
RTR, V6an från PRV är nog den sämsta motor som suttit i en Volvo.
Det gick en skröna om att alla motorer som inte klarade kvalitetskontrollen, innan de lämnade Frankrike, fick en Volvostämpel före exporten!
Volvo gjorde om PRV-sexan för att den skulle passa i 264, bland annat ändrades oljevolymen, vilket inte var ett lyckskott. Dock fick de ordning på den med tiden.
Vet inte hur Volvo bar sig åt senare i 760, för motorn var både slöare och törstigare än i de franska bilarna...
Nog om den, jag tycker fortfarande att det inte är ett smart drag av Volvo att inte ha minst ett sexcylindrigt alternativ i de nya bilarna.
Låt vara att 4:orna kan räcka till prestandamässigt, men då en fyra aldrig kan bli lika välbalanserad som en rak sexa kan man aldrig få den mjuka gången.
Nog vore det mer logiskt att döpa den till V80, när man redan har 40 och 60 modeller idag.
Får hoppas Volvo håller fast vid att vara en praktisk storlastare, det är nog vad folk förväntar sig av en sådan kombi.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.