Det går ganska skakigt för de italienska bilmärkena Alfa Romeo och Lancia. Men en ny räddningsplan är på gång.
Alfa Romeo var ett av mycket få bilmärken där försäljningen minskade i Europa under perioden januari–maj 2021, jämfört med samma period förra året. Totalt såldes knappt 10 000 bilar vilket är hälften så många som Jaguar och bara en tredjedel så många som Porsche.
Det finns dock planer på att väcka liv i det klassiska modellnamnet Alfa Romeo GTV med en eldriven, fyradörrars coupémodell. Den ska bli märkets nya flaggskeppsmodell, enligt uppgifter till Autocar.
”Alfa Romeo kan bli det globala premiummärket inom koncernen”
Den eldrivna GTV-modellen kan även utökas till en hel modellserie med fler versioner. Tekniken ska till viss del hämtas från resten av Stellantiskoncernen för att spara pengar. Designen ansvarar Alejandro Mesonero-Romanos för, som tidigare ansvarat för flera Seatmodeller och även varit designchef på Dacia.
– Alfa Romeo har potentialen att bli det globala premiumvarumärket inom Stellantis, har märkeschefen Jean-Philippe Imparato tidigare sagt.
Nystart för Lancia
Även bilmärket Lancia ingår i Stellantiskoncernen, men trots att det länge stod för innovativa tekniska lösningar är det i dag förpassat till att bara sälja den föråldrade småbilen Ypsilon – och bara i Italien.
Enligt Stellantischefen Carlos Tavares finns det planer på tre nya Lanciamodeller under de kommande fem åren – en småbil, en kompaktsuv och en halvkombi. Det skriver Automotive News.
Fokus ligger på elektrifiering och långsiktig överlevnad. Småbilen blir eldriven men kommer även med bensinmotor och ska presenteras 2024. Kompaktsuven kommer 2026 och ska enbart säljas med eldrift.
Vilka länder som de nya Lanciamodellerna ska säljas i är än så länge oklart.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (1)
- 23 juni 2021 En 4-dörrars GTV är dödfödd…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.