När Volkswagen nu börjar rulla ut elbilsmodeller i den nya ”ID-familjen” finns det vissa frågetecken kring vad som ska hända med märkets konventionella modeller.
Volkswagen Golf finns än så länge kvar både med förbränningsmotor och som laddhybrid, men eldrivna e-Golf ersätts av ID 3. Och även om Volkswagen planerar både elsuven ID 4 och en ny eldriven kombi verkar det inte finnas några planer på att lägga ned populära mellanklassmodellen Passat, som det senaste året varit Sveriges femte populäraste nya bil.
Enligt uppgifter till Autocar ska en helt ny generation Volkswagen Passat – den nionde i ordningen – nyligen ha fått grönt ljus för lansering 2023. Det skedde efter interna diskussioner om hur modellens framtid ser ut.
Designen ska enligt uppgifterna redan vara spikad. Medan designmodellen Arteon ska locka köpare som vill ha ett snyggt utseende ska Passat bli ännu mer praktisk med bättre utrymmen både för passagerare och bagage.
Bilen ska bygga på en uppdaterad version av MQB-plattformen med framhjulsdrift som standard och fyrhjulsdrift som tillval. Den upphöjda versionen Passat Alltrack blir kvar och vid sidan av de vanliga versionerna med förbränningsmotor och mildhybridteknik kommer Passat som laddhybrid och eventuellt även som helt eldriven.
Läs också: Volkswagen ID Space Vizzion kombinerar eldrift och kombikaross
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Passat finns troligen kvar, men den kommer säkerligen inte att lanseras på alla europeiska marknader.
Passat är ju bland bästsäljarna.
Namnet kan finnas kvar även om bilen ersätts med något nytt och eldrivet. Det kan bli ID.6 Passat.
Med tanke på att en ID3 kostar 500k i någolunda vettigt utförande kan man ju fundera på vad en Passat kommer kosta?
Tiden då en ecnobox kostar en halv mille är här...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.