Problemen kring krockkuddstillverkaren Takata fortsätter att hopas. Ett dödsfall i Australien kopplas till de felaktiga krockkuddarna, samtidigt försöker Ford slippa undan 2,5 miljoner återkallningar.
Ett dödsfall i en trafikolycka i Sydney utreds nu eftersom polisen misstänker att en felaktig krockkudde orsakat den skada som en man dog av. Det är i så fall det artonde dödsfallet som kopplas till Takatas krockkuddar. Nu ställer australiensiska politiker krav på att återkallningarna ska gå snabbare.
Samtidigt har Ford lämnat in en framställan om att slippa återkalla 2,5 miljoner bilar i. Det handlar om bilar som är utrustade med krockkuddar som Takata under förra veckan listat som möjligt defekta. Enligt Takata har inga olyckor skett, varken i tester eller i trafiken, där de här krockkuddarna har orsakat skada, men det finns en risk att de gör det i framtiden. I sin framställan säger Ford att de vill fortsätta testa och analysera sina krockkuddar själva, utan myndighetskravet på återkallning. Nissan har valt att återkalla drygt 500 000 bilar efter Takatas besked.
Samtidigt har Ford lämnat in en framställan om att slippa återkalla 2,5 miljoner bilar i. Det handlar om bilar som är utrustade med krockkuddar som Takata under förra veckan listat som möjligt defekta. Enligt Takata har inga olyckor skett, varken i tester eller i trafiken, där de här krockkuddarna har orsakat skada, men det finns en risk att de gör det i framtiden. I sin framställan säger Ford att de vill fortsätta testa och analysera sina krockkuddar själva, utan myndighetskravet på återkallning. Nissan har valt att återkalla drygt 500 000 bilar efter Takatas besked.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Här i Australien har skandalen nu tagit en ny vändning sedan det visat sig att Toyota/Lexus har bytt ut de felaktiga krockkuddarna mot nya felaktiga utan att informera ägarna att de måste byta ut krockkuddarna igen inom sex år. Varför Toyota har valt att göra detta är det ingen som förstår. Enligt experterna så finns nu gott om fullgoda krockkuddar på lager så det finns ingen anledning att använda de gamla felaktiga.
Toyota har väl tänkt som så att Takatas kuddar ligger bra till i pris = mer pengar i kassakistan.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.