Senaste versionen av Suzukis småbil finns nu också i kraftfullare alternativet Sport.
Nya Swift offentliggjordes i våras och nu visar Suzuki också ett sportigare utförande av bilen.
Ingenjörerna har skalat av 80 kilo på vågen. Utseendet på Swift Sport är vassare än på vanliga Swift och det märks bland annat på grill, stötfångare, sidokjolar, bakre diffusor, dubbla utblås och takspoiler. Bilen är utrustad med stötdämpare från Monroe och 17-tumsfälgar. Den går att beställa lackad i specialframtagna färgen Champion Yellow inspirerad av Suzukis rallysatsning.
På insidan påminns vi om sportigheten i skålade stolar, D-formad ratt, metalldetaljer i växelspak och pedaler, samt mätare för oljetryck och laddtryck. Den framhjulsdrivna bilen är utrustad med en turboladdad och fyrcylindrig 1,4 liters Boosterjetmotor på 140 hästkrafter, kopplad till en sexväxlad manuell låda. Det finns inga uppgifter om säljstart eller pris än.
Diskutera: Vad tycker du om Suzuki Swift Sport?
Ingenjörerna har skalat av 80 kilo på vågen. Utseendet på Swift Sport är vassare än på vanliga Swift och det märks bland annat på grill, stötfångare, sidokjolar, bakre diffusor, dubbla utblås och takspoiler. Bilen är utrustad med stötdämpare från Monroe och 17-tumsfälgar. Den går att beställa lackad i specialframtagna färgen Champion Yellow inspirerad av Suzukis rallysatsning.
På insidan påminns vi om sportigheten i skålade stolar, D-formad ratt, metalldetaljer i växelspak och pedaler, samt mätare för oljetryck och laddtryck. Den framhjulsdrivna bilen är utrustad med en turboladdad och fyrcylindrig 1,4 liters Boosterjetmotor på 140 hästkrafter, kopplad till en sexväxlad manuell låda. Det finns inga uppgifter om säljstart eller pris än.
Diskutera: Vad tycker du om Suzuki Swift Sport?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Swift är en kul bil och det är trevligt att den fått lite mer krut.
Den här lätta bilen får nog tillräckliga fartresurser.
Synd bara med den D-formade ratten, en ratt ska vara helt rund vid aktiv körning.
Det blir smutt!
Jag skall köpa en. Har en Sport-13 i dag. Mycket nöjd
VOC anders
Undra om även denna blir hyrbil på Ringen, och om den i så fall håller ihop lika bra som tidigare upplagor, med tanke på turbomotorn.
Tidigare Sport har ju visat sig kunna gå 10.000 mil på full gas utan problem.
Nä den var inte kul att se iofs bara på bild. 140hk är iofs mycket på en sån liten bil men mer behövs
Saabnisse
Ganska hjärndött uttalande. Naturligtvis funkar D-formad ratt för aktiv körning.
Axa, naturligtvis, men en helt rund ratt underlättar avsevärt, det är ju ingen formel 1-bil.
Fast efter att ha levt med denna typ av ratt under nåt års tid så förstår jag inte riktigt saabnisses klagomål och hur en helt rund ratt skulle "underlätta avsevärt" vid vanlig körning... Har alltså inte märkt några nackdelar.
Saabnisse
Jag vet inte på vilket sätt just aktiv körning skulle underlättas av rund ratt. Googlar på WTCC bilar och en del rattar har D-form...
Undrar hur denna står sig jämfört med gamla Swift med sugmotor.
Ska bli kul att se lite jämförelser längre fram.
Den gamla swift sport har fått mkt ros för att den är lite retrorolig att köra.
Man kan nog inte riktigt jämföra styrningen på en vanlig bil och en tävlingsbil, där man har en utväxling på styrningen som gör att man nästan kan styra fullt åt båda hållen utan att släppa ratten.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.