Suzuki har djupa rötter när det gäller högbyggda mer eller mindre terrängående bilar med fyrhjulsdrift. Det började med grovhuggna LJ-serien på 70-talet men bilarna blev sedan mer personbilsinriktade när Vitara gjorde entré 1988.
Bilen som nu visas är den fjärde generationen Vitara och den liknar till viss del koceptet iV-4 som visades på bilsalongen i Frankfürt förra året. Suzuki Vitara 2015 är sanolikt tänkt att utmana bilar som nya Nissan X-trail, Mitsubishi Outlander och Hyundai Santa Fé. Suzuki lovar god bränsleekonomi och klassledande låga CO2-utsläpp med nya Vitara. Bilen byggs på en ny lättviktskonstruktion och den är utrustad med senaste generationen av fyrhjulsdriftsystemet ALLGRIP.
Konceptbilen iV-4 mätte 4,215 meter på längden, 1,850 meter på bredden och var 1,665 meter hög. Däckdimensionen uppgavs till 235/55R20 och avståndet mellan axlarna var 2,500 meter. Exakt hur mycket av de proportionerna som hängt med till produktionsbilen återstår att se.
Diskutera: Vad tycker du om nya Suzuki Vitara?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hmm... risken finns att den hamnar väl nära nya SX4 S-Cross... men kanske Vitaran är mer terrängduglig, som den förra generationen var.
SX4 S-Cross är minst ett nummer mindre. Dessutom tycker jag nog att denna Vitara ser aptitligare ut, men det må vara en smaksak.
Sen va det det där med rosten och bullret...
Konceptbilen av denna var mer som Mitsubishi ASX än Outlander, och om produktionsbilen håller samma format så är den mindre än Grand Vitara. Det utesluter inte möjligheten att det kommer en större Grand Vitara, men denna verkar vara en mindre bil och därmed närmare SX 4 S-Cross i storlek. Men jag antar att tanken är att denna ska vara mer off-road kanske... och ha ett högre pris än S-Cross.
Efter att ha kollat runt efter mer information, och bland annat läst en intervju med PR-killen på Suzuki Australia, så har denna bil inte något med Grand Vitara att göra. Denna är därmed inte någon konkurrent till X-trail, Outlander eller Santa Fé - helt enkelt för denna är en mindre bil. Den sägs bygga på samma plattform som SX4 S-Cross och ha samma fyrhjulsdrivsystem. Det blir ingen lågväxel och ingen möjlighet till spärrade fiffar. Motorutbudet blir troligen också samma som SX4 S-Cross.
Men denna bil är till för att fylla upp utrymmet mellan S-Cross och Grand Vitara, så den blir prismässigt dyrare än S-Cross och - om jag får gissa - nog kommer med en högre utrustningsnivå.
Ljusblå lack och svart tak med svarta dörrstolpar, ja det för ju onekligen tankarna till Range Rover Evoque som sedan länge kan beställas med just en sådan konfiguration....
Men nog tycker jag att denna bil ändå känns onödig med tanke på att S-Cross redan finns och denna verkar helt enkelt för nära...
Nu har bilen officiellt visats i Paris och förvirringen är nu total om denna bil. Den är inte större än S-Cross utan faktiskt lite kortare, men högre. Bottenplattan är precis samma som S-Cross och den har samma drivlinor. Jag förstår inte syftet med att göra två bilar som är snarlika och riktar sig mot samma målgrupp. Dock är ju designen annorlunda. Vitara kombinerar en mer fyrkantig design med poppiga färger exteriört och interiört.
Håller med Raphael om att det verkar lite förvirrat. Jag kan tänka mig att man hoppas nå två olika målgrupper med bilar som under skalet är väldigt lika. S-Crossen är ju väldigt "personbilsaktig" i design och egenskaper (tycker jag som ägare til en sådan). Jag kan tänka mig att Vitaran kommer att uppfattas som mer "SUV-ig". Det ska bli intressant att läsa de första provkörningarna/testerna!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.