På bilmässan i Genève i mars är det premiär för den europeiska versionen av Suzuki Celerio. Modellen som mäter ungefär 3,6 meter på längden är en så kallad global bil, den ska med andra ord säljas i samma eller liknande utförande i hela världen.
Den nya småbilen är av enklare slag för att hålla priserna nere och tillverkningen äger rum i Thailand. Ett möjligt motoralternativ är en trecylindrig enlitersmaskin med 67 hästkrafter, men det är inte bekräftat vilken motor som blir aktuell för Europa.
Suzukis svenska generalagent har heller inte beslutat om Celerio ska importeras till Sverige. Frågan ska analyseras tillsammans med återförsäljarna, men om Celerio får klartecken kan modellen komma hit i början av nästa år.
Diskutera: Vad tycker du om nya Suzuki Celerio?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Efter att ha kollat en video ifrån introduktionen av denna bil i Indien så har jag svårt att tro att det är nåt för den svenska marknaden. Den får nog inte lätt att slåss med de bilar vi redan har i denna klass - typ i10, Picanto, Up m fl. Den skall nog ha ett rekordlågt pris om den överhuvudtaget skall kunna hitta köpare. Känns lite som en upprepning av "nya" Mitsubishi Space Star som inte lär hitta många köpare den heller - i alla fall inte till de priser den modellen haft hittills. Finns väl ingen anledning att välja en Space Star före t ex den betydligt billigare Dacia Sandero - om man är på jakt efter en enkel bil.
Det är väl helt enkelt en ny modell av Suzuki Alto med ett nytt namn.
Vi pratar trots allt om Suzuki som sedan länge är väl etablerat så om bara priset är rätt så lär det fungera bra även här. Space Star är ju inte mycket till bil men om den kostade kanske max 80.000kr så vore den inte fel. Celerion är nog tänkt att vara än billigare.
Nu har jag kollat Suzukis svenska hemsida och tydligen säljs inte Alto i Sverige men ni har Splash istället som är ungefär lika stor. Splash ser klart roligare ut än både Alto och Celerio.
Peter - Alto har i alla fall sålts i Sverige relativt nyligen men det är ju inte heller nån höjdarbil - inte ens i sin pris/storleksklass. Och jag tror inte på att Suzuki kommer att sälja Celerio för betydligt under 80.000 kr på den Svenska marknaden så den är nog i praktiken död innan den ens kommit hit - det tror i alla fall jag...
Det var inte så länge sedan i så fall som man slutade att sälja Alto och jag undrade alltid över varför Suzuki valde att ha två bilar i samma storlek men till så skilda priser. Alto var betydligt billigare vilket tydligen handlaren nedan har missat ....
http://www.blocket.se/ostergotland/Suzuki_Alto_48734250.htm?ca=23_15&w=3
Nja - Alton kostade nog så sent som för ett drygt år sen runt 100.000 kr ny och det var den definitivt inte värd. Splash är ju också en gammal konstruktion som var/är överprisad.
Jag gillar inte namnet Splash - För det är förmodligen så resultatet blir om man krockar med en bil av typ V70/passat/Avensis
Suzuki är ett märke som blandar högt och lågt: Samtidigt som de gör en av marknadens bästa småbilar, Swift, gör de skitbilar som t.ex. Alto. Troligtvis tillhör även Celerio den senare kategorin.
Senaste versionen utav Alto då den kom ut tyckte jag ändå såg vettig ut och jag kan svära på att jag har sett dessa bilar till riktigt bra priser men när jag googlar runt lite nu så kostade bilen ca 93000kr som ny 2010.
Men Suzuki verkar ha lekt berg och dalbana med priserna då man även anger att en Splash år 2008 kostade 129.000kr ( Diesel ca 166.000kr ) men nu kostar en sådan i uppdaterat utförande 109.900kr
För en bil klart längre och rymligare än Microbilarna så är väl det priset ok men Suzuki verkar ändå inte sälja några mängder utav sina bilar trots att de håller ihop bra och är ett välkänt märke.
En Celerio som då mer skall jämföras med gamla Alto måste helt enkelt vara betydligt billigare så ett pris på över 80.000kr tror jag inte på. (om den kommer hit alls)
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.