På bilsalongen i Detroit, som öppnade i måndags, visar den japanska tillverkaren en ny generation av busbilen som kanske kan uppfylla en och annan rallydröm.
Nya WRX STI är baserad på Golfklassmodellen Subaru Impreza och den har bestyckats med en turboladdad boxermotor på 2,5 liter som ger 300 hästkrafter jämnt. Kraften levereras till både bak- och framhjulen via en sexväxlad manuell låda.
Bilen är garanterat sportbilssnabb, men inga siffror avslöjas i dagsläget. I stället framhåller Subaru att styrningen uppdaterats och att bilen ska kännas som en gokart.
Subarus klassiska rallyfärg är blå och det är förstås i den kulören WRX STI är lackad. Baktill på bilen har man också monterat en vinge modell jättestor och inuti kupén finns bland annat sportstolar, ratt som är avfasad nedtill och en laddtrycksmätare.
Systemen SI-Drive, DCCD och Active Torque Vectoring ingår i utrustningen. SI-Drive innebär att bilen har tre körlägen, DCCD betyder mellandifferential, och Active Torque Vectoring bromsar innerhjulet i kurvor för att maximera greppet.
Nya Subaru WRX STI kommer till Sverige i maj.
Diskutera: Vad tycker du om nya Subaru WRX STI?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Säkert underhållande att köra - den har ju en tradition att förvalta.
Säkert också bullrig och obekväm.
Den SKA vara bullrig och obekväm! Helst som en gammal Impreza GT.
Återstår bara att se den i WRC kostym! Åh vad jag saknar Subaru i WRC.//Mr Altrack (f.d MrR36)
Bullrig, obekväm, stötig. Som vardagsbil är den inget vidare men på bana säkert underhållande.
Kul bil...om man har råd.
WRX STI:n hade inte varit bullrig om Subarú försett den med en sexcylindrig boxermotor. En tvåliters boxersexa med dubbelturbo hade räckt för att åstadkomma 300 hästkrafter. Vad väntar Subaru på!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.