Subaru arbetar på att låta de olika modellerna växa. Senaste generationen Legacy/Outback är en jätte jämfört med föregångaren. När det är dags för generationsskifte hos lillebror Impreza sprider sig växtvärken.
Den Impreza som ska premiärvisas på New Yorks bilsalong den 20 april blir den fjärde generationen sedan 1993. Formspråket ska vara helt nytt, men det ser inte ut att bli fullt så extremt som på fjolårets konceptbil. Som vanligt med andra ord. Kvar är dock de kraftigt accentuerade hjulhusen.
Det korta pressmeddelandet säger att Impreza ska bli rymligare. Det framgår också att Subaru från och med nya Impreza satsar på ett nytt interiörtänk med bland annat mjukare material i panelerna än tidigare.
Några fakta om motorutubudet nämns inte. Men allt talar för att det fortsatt blir boxermotorer för diesel och bensin länkade till konstant fyrhjulsdrift. Inte heller nämns något om de så uppskattade prestandaversionerna från trimavdelningen STi.
Nya Impreza ska visas som 4-dörrars sedan och 5-dörrars kombicoupé. Den senare karossen kommer till Sverige under andra halvåret av 2011.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hej.
Den nya Subaru Impreza kommer säkert att bli ikombination med 4 - hjulsdrift & Automatlåda
Med vänliga hälsningar
Bengt Fyrlund
Den gamla var kanske inte precis ful - men bra nära.
Det här blir något avsevärt bättre!
Kan bli mycket intressant!
Har Subaru kanske insett att det inte var en hit. Väldigt kort livstid innan uppföljaren kom känns det som.
Ska man vara elak så kan man säg att den ser ut som en gammal Ford Focus sedan som fått en rejäl smäll på käften :P
Men har svårt att komma ufrån att Subaru, som gjorde väldigr slimmade och eleganta bilar, nu gör bilar som ser dubbelt så klumpiga ut som de är. Vad är den stora grejen med tävlingen "vem kan göra störst skärmkanter" och varför försöker Subaru vinna den? Jämför gärna en framskärm från förra Legacy och en ny. Den gamla är perfektion sett till proportioner och att se "lätt" ut. Den nya är en mardröm.
Säkert en bra bil, men inte är den vacker.
Undrar om denna är som förra modellen när det gäller service och bensinförbrukning.
Enligt Top Gear drack den 2-3L/mil när man piskade den och den skulle servas var 700 mil.
Inte billigt om man skall ha den som sportig familjebil.
2-3 liter milen om man piskar? Det är väl högst normalt? Enligt färddatorn drar min (större men troligen inte mycket tyngre) lätt 3 liter milen just när man trycker på. Skulle man kunna köra fullt ut, alltså pressa bilen konstant på bana, utan att behöva sakta ner som man behöver på vanliga vägar, så skulle den nog lätt snitta 2,5-3 liter milen. Titta på färddatorn när du åker från ett vanligt stopp så får du se. Krävs ägg under pedalen för att inte komma över 1,5l/m om man har en vanlig mellanstor bil runt 14-1500 kilo. Subban var dessutom fyrhjulsdriven som gör den ovanligt tung för klassen, och ger mer drivlineförluster.
700 mil låter dock snålt. Var det nån sportversion eller var det vanliga Impreza 2.0 (eller vad den nu har för betäckning)?
Impreza har ju funnits i olika varianter. Alla har inte varit rallyåk.
(Roger, det är skillnad på beteckning och betäckning. Fråga vilken djuruppfödare som helst. Tror biltillverkare använder andra metoder.)
Nuppe:
Jag håller verkligen med dig. Vacker är den verkligen inte men kan väl ändå finna en köpare eller kanske möjligen två...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.