Subarus modell i lilla suvklassen introducerades 1997 och avlöstes av en ny, andra upplaga 2002. "Trean" kom 2008 och nu är det alltså dags för generation fyra.
Nya Forester har vuxit med 3,5 centimeter på längden, en centimeter på bredden och tre centimeter på höjden. Axelavståndet är tre centimeter längre än tidigare, vilket borgar för större utrymmen i kupén. Subaru utlovar också högre dragvikt, högre kvalitetskänsla och snålare motorer.
Bilen kommer till Sverige med två bensin- och ett dieselalternativ och givetvis med Subarus adelsmärken, boxermotor och permanent fyrhjulsdrift. Fyrhjulsdrivningen är ny och Subaru kallar modellen "närmast ostoppbar på dåliga vägar och i terräng".
Specifikationerna är ännu inte fastställda. Mer information och fler bilder är att vänta i samband med bilens världspremiär i japan den 13 november..
Diskutera: Vad tycker du om nya Subaru Forester?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Snygg , och har dom gjort fyrhjulsdriften ändå bättre så måste den bli ruggig i skogen . den har ju klassens bästa fyrhjulsdrift idag.
Snyggare, men inte direkt snygg. Dock uthärdlig.
Men det är säkert en tillräckligt bra bil för att finnas med i leken när man väljer ny bil.
Usch, SUVar är generellt fula, men den här var lite extra så. Den gamla var snyggare i mina ögon.
Håller med QQ
Det finns ingen Suv som är snygg, tuff kanske men inte snygg.
Dessutom är det inte ovanligt att de är dyrare att äga än en vanlig bil.
På nåt sätt hoppas jag att fyrhjulsdrivningen inte är ny, utan möjligtvis bara lite modifierad i sånt fall. Subarus gamla system och Audis (torsen) är väl två av de bästa och mest skottsäkra 4wd-systemen som har funnits på marknaden. "If it ain't broke, don't fix it!"
p.s. har de lånat grillen från Ford?
Tycker nog den ser bättre ut än förra. Snyggast var dock första, helst i Sti-utförande :P Den var enkel, boxig och "bruksig" på nåt vis. Den här återgår lite åt det håller. Helt klart snyggare än den vanliga Imprezan och Legacyn är den iallafall. Det jag tror Forestern fortfarande faller på lite jämfört med Outlander och det gänget är att den är rätt liten. Utvändigt är det en fördel förstås, men några bekanta som senare köpte Outlander tyckte att förra (nuvarande) Forrester var otroligt trång och smal i kupén. Den har väl varit baserad på Impreza generellt och det är ju en bil i Golfklassen. Forrestern har varit väldigt smal. Frågan är om 1 cm på bredden gör så mycket skillnad.
Den sexcylindriga boxermotorn, både i bensin och dieselutförande, skulle funnits till samtliga Subaru-modeller, eftersom den frambringar ett mysigare ljud än boxerfyran.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.