Förra året fick Skodas största modell ett ansiktslyft och nu är det dags för skogsmullevarianten Superb Alldrive att få motsvarande behandling.
Det omarbetade utseendet känns igen från nya Octavia. Bland annat är grillen ny och Skodas emblem har fått en lite mer framträdande placering på motorhuven.
Precis som tidigare har Skoda klätt karossen med extra plastlister för att ge bilen en lite robustare framtoning. Men terrängattributen är inte bara kosmetiska, Skoda har också höjt markfrigången och försett underredet med skyddande hasplåtar.
När det gäller motorer finns bland annat en tvålitersdiesel som utvecklar 140 eller 170 hästkrafter. Fyrhjulsdrift från Haldex och dubbelkopplingslådan DSG är tillval. Jämfört med tidigare har motorernas förbrukning sänkts med upp till 19 procent.
Diskutera: Vad tycker du om uppdaterade Skoda Superb Alldrive?
Antal poäng (av totalt 1 000) som respektive elbil får i snitt av ägarna i JD Powers årliga undersökning. Ägarna betygsätter bland annat räckvidd, laddning, köregenskaper och driftsäkerhet.
1. Tesla Model S (798)
2. Tesla Model 3 (790)
3. Kia e-Niro (782)
4. Tesla Model Y (780)
5. Tesla Model X (758)
6. Chevrolet Bolt (745)
7. Hyundai Kona Electric (743)
8. Nissan Leaf (712)
9. Volkswagen e-Golf (696)
10. Audi e-tron (686)
11. Jaguar I-Pace (669)
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Uppdaterad? Jag visste inte ens att bilen fanns.
.. och jag som trodde jag hade koll.
Kan inte vara skoj för Skoda att läsa artikeln ovan om att "Den ökade försäljningen av fyrhjulsdrivna bilar är ett hot mot Sveriges klimatmål".
Hur mycket straffskatt skulle det bli på en Skoda Superb Alldrive?
Jag skulle aldrig köpa en alldrive mest med tanke på att jag avskyr alla de extra plastlisterna som bara får bilen att se som en billig kopia på en riktig terrängbil.
Om man lackerade de där listerna i tex antracitgrå på den vita där... Ojoj :P Nomnom :P
Mattse, det är inte bara fyrhjulsdriven bil som hotar klimatmålen anser jag. När stora massan av bilägare väljer något som ökar förbrukningen än om man avstått attributet anser jag hotar klimatmålen. Skulle alla börja köpa SUV som är populärt får vi ännu större problem än detta med fyrhjulsdriften anser jag. Skall alla börja köra omkring i en stor SUV på 2,5 ton som antagligen skulle dra 2-3 deciliter/mil än en normal kombi så hotar det också klimatmålen. Trenden just nu är fyrhjulsdrift (jag fattar inte varför alla plötsligt måste ha detta?), SUV (helt onödigt enligt mig...bara en massa nackdelar, högre förbrukning, högre luftmotstånd, högre vikt, sämre lastförmåga i förhållande till storlek bara för att nämna några) och vad jag kan se också på sista tiden att man köper större bilar än det faktiska behovet. I mitt villaområde bytte de flesta bort sin V70 mot en XC60 och de som inte hade Volvo var tvungen att ha något större än en XC60 och köpte Sharan mm (7 platser när man har 1-2 barn). Frågar man mig, borde de behållit sin vanliga V70...den var ändå hyfsat snål och lastar mycket. Skoda Superb Alldrive är säkert kompetent även utanför vägen...men hur många behöver en sådan bil?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.