Nästa artikel
Nya siffror: Så dyra är lyxbilarna att reparera
Nyheter

Nya siffror: Så dyra är lyxbilarna att reparera

Publicerad 9 februari 2021
Enkla reparationer som brukar vara relativt billiga kan stå bilägaren riktigt dyrt i snabba prestandabilar, visar en ny undersökning.

Det är ingen hemlighet att dyra och snabba prestandabilar och lyxmodeller också är dyra att reparera och underhålla. Men nu avslöjar en amerikansk undersökning exakt hur stor skillnaden kan vara jämfört med en ”vanlig” bil.

Consumer Reports har granskat priserna på några vanliga reparationer med hjälp av data från företaget Repairpal. Modellerna i den här undersökningen kanske inte behöver göra dessa reparationer oftare än billigare bilar, men om de behöver göras är de betydligt dyrare.

Dagens lyxbilar är mer avancerade än någonsin. De har teknik som inte alltid letat sig in i billigare modeller ännu och byggs dessutom i liten upplaga. Det driver upp reservdels- och reparationspriserna. I vissa fall kan reparationen betalas av försäkringsbolaget, något som driver upp premierna på längre sikt.

30 000 kronor för en ny generator

Det kostar över 37 000 kr att byta kompressorn till luftkonditioneringen i BMW:s flaggskeppsmodell från 2015.

Att byta ut kompressorn till luftkonditioneringen kostar 4 453 dollar på den amerikanska marknaden för en BMW 750Li från 2015. Det är mer än tre gånger dyrare än snittbilen där reparationen går på 1 211 dollar. Även Lexus GS och Mercedes E-klass sticker ut med en hög reparationskostnad.

Att byta generator kanske låter som en enkel fix, men i moderna bilar kostar det i snitt 825 dollar. Det är dock inget mot vad Porsche Cayenne-ägaren får betala – där ligger kostnaden på 2 810 dollar. Och bränslepumpen är tre gånger dyrare att byta i BMW M4 än i snittbilen.

Startmotorn kan sitta riktigt illa till i vissa bilmodeller. Det är anledningen till att den kostar omkring 2 700 dollar att byta i några av Audis och Mercedes prestandamodeller, mot 630 dollar i snittbilen.

Kamremmen är ungefär dubbelt så dyr att byta i Audis snabbaste modeller jämfört med i snittbilen, och vattenpumpen i familjesuven Lexus RX450h går på 2 749 dollar att byta – jämfört med 710 dollar för snittbilen.

Läs också: Trots kvalitetsproblemen – Tesla har nöjdast ägare

Så mycket kostar lyxbilarna att reparera

Priserna är inhämtade för den amerikanska marknaden av Consumer Reports och Repairpal.

Kompressor till luftkonditioneringen
BMW 750Li: 4 453 dollar
Lexus GS 450h: 3 693 dollar
Mercedes E400: 3 684 dollar
Snittbilen: 1 211 dollar

Generator
Porsche Cayenne: 2 810 dollar
BMW M760i xDrive: 2 669 dollar
Snittbilen: 825 dollar

Bränslepump
Lexus IS F: 3 756 dollar
Lexus LS 460: 3 705 dollar
BMW M4: 3 589 dollar
Snittbilen: 1 135 dollar

Startmotor
Audi RS5: 2 708 dollar
Mercedes GL 63 AMG: 2 695 dollar
Porsche Panamera: 1 376 dollar
Snittbilen: 630 dollar

Kamrem
Audi RS6: 1 545 dollar
Audi S8: 1 533 dollar
Audi A8: 1 485 dollar
Snittbilen: 679 dollar

Vattenpump
Lexus RX 450h: 2 749 dollar
Nissan GT-R: 2 340 dollar
Audi RS7: 2 028 dollar
Snittbilen: 710 dollar

Källa: Consumer Reports

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.