Nästa artikel
Nya siffror: Elbilar betydligt dyrare att reparera
Nyheter

Nya siffror: Elbilar betydligt dyrare att reparera

Publicerad 30 oktober 2023 (uppdaterad 2 november 2023)
Att reparera en elbil kostar 30–35 procent mer än motsvarande förbränningsbil, enligt en ny rapport från Tyskland. Det beror framför allt på fyra anledningar.

Elbilar kräver mindre underhåll än bilar med förbränningsmotorer, men det hindrar inte flera biltillverkare från att ändå ta rejält betalt för servicen. Det har flera av våra tester visat.

Nu kommer också nya siffror från den tyska branschorganisationen för försäkringsbolag, GDV, som visar att elbilar är dyrare att reparera efter olyckor än förbränningsbilar.

– Reparationskostnaden för elbilar är mycket högre. I genomsnitt ligger de mellan 30 och 35 procent högre än för jämförbara bilar med förbränningsmotorer, säger Jörg Asmussen, chef för GDV.

Han poängterar att elbilar är den enda vettiga vägen mot att sänka utsläppen i transportsektorn, och att GDV vill underlätta den omställningen genom att varna för kostnadsutvecklingen i tid för att problemet ska kunna lösas.

Volkswagen Golf med bensinmotor är billigare att reparera än elbilen ID.3. Foto: Niklas Carle

Studien visar att elbilar både utsätts och utsätter andra för färre olyckor än motsvarande förbränningsbil. Men kostnaden när elbilen behöver repareras är alltså betydligt högre.

Det beror framför allt på fyra faktorer, enligt Christoph Lauterwasser som är chef för försäkringsjätten Allianz teknikcenter.

  • Om högvoltsbatteriet skadas blir kostnaden ofta hög eftersom försäkringsbolagen behöver följa tillverkarens rekommendationer för reparation.
  • Osäkerhet kring hur skadade elbilar ska hanteras bidrar också till höga kostnader.
  • Få auktoriserade verkstäder ger långa väntetider.
  • Hög timkostnad i verkstäderna bidrar också.

Osäkerhet kring hur högvoltsbatteriet kan repareras på ett billigare och mer hållbart sätt är en av anledningarna till att reparationskostnaden kan vara högre för elbilar. Foto: Niklas Carle

Christoph Lauterwasser påpekar dock att läget kan förändras framöver.

– Vi har mer än 125 års erfarenhet av förbränningsmotorer men bara omkring tio av moderna elbilar. Det är fortfarande brist på erfarenhet bland verkstäder, bärgningsföretag, räddningstjänst och experter, säger han.

GDV vill att biltillverkarna inför bättre skydd för batteripaketen, att verkstäder får bättre information om batteriets skick efter en olycka och att det tas fram billigare och mer hållbara metoder för att reparera batterier.

I studien har GDV jämfört faktiska reparationskostnader för 37 elbilar och motsvarande modell med förbränningsmotor.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (33)

  • 2 november 2023 Nä skattemalusen är större…
  • 2 november 2023 V8-Power skrev: Som exempel…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.