Nästa artikel
Nya siffror: Bilmodellerna som ökar och minskar mest i Sverige
Vi Bilägare granskar

Nya siffror: Bilmodellerna som ökar och minskar mest i Sverige

Publicerad 10 augusti 2020
Nya siffror visar att Audis elbil och en av Volvos suv-modeller ökar stort – medan Mazda och Jaguar har registrerat betydligt färre bilar i år.

Den svenska bilförsäljningen har sakta börjat återhämta sig efter vårens coronakaos. Under juli månad kunde vissa bilmärken visa något bättre siffror än för april, maj och juni, men än så länge ligger försäljningen trots det under förra årets rekordnivåer.

Det finns dock stora skillnader mellan vilka märken och modeller som ökar och minskar mest.

I den här artikeln har vi gått igenom antalet nyregistrerade bilar enligt branschorganisationen Bil Sweden för perioden januari–juli 2019 och 2020. Vi har tagit bort alla bilmodeller som registrerats i färre än 50 exemplar.

Det är viktigt att tänka på att siffrorna visar antalet registrerade bilar, inte antalet levererade eller sålda bilar.

Skoda har registrerat fem gånger fler exemplar av Scala hittills i år jämfört med samma period förra året. Även elbilen Audi e-tron visar imponerande siffror: den har gått från dryga 80 till över 1 200 registrerade bilar – en ökning med 280 procent.

Läs också: Lista: 9 bilmodeller som läggs ned – kommer du sakna dem?

Skoda har registrerat fem gånger fler exemplar av Scala hittills i år jämfört med samma period förra året.

Imponerande ökning av Volvo

Över huvud taget är det många suv-modeller i toppen av listan, men här hittar vi också Porsche 911 och småbilen Volkswagen Up som kan ha fått ett litet uppsving på grund av att den eldrivna versionen uppdaterats med större batteri och längre räckvidd.

Volvo kan också glädjas åt hela 50 procent fler registrerade XC40 än under samma period förra året.

Läs också: Mercedes rensar: Här är modellerna som försvinner

Volvo kan glädjas åt hela 50 procent fler registrerade XC40 än under samma period förra året.

Mazda och Jaguar backar

I botten finns förstås flera modeller som slutat säljas eller försvunnit från den svenska marknaden, men även några modeller som fortfarande säljs men där antalet registreringar i princip verkar ha havererat helt.

Ett exempel är Mazda som rapporterar 77 procent färre registreringar av småbilen Mazda 2. Ännu värre är det för Mazda 3 och Mazda CX-5 där antalet registreringar backat med 83 respektive 84 procent. Mazda 6 och sportbilen MX-5 minskar med hela 97 procent.

En anledning kan vara att Mazda prishöjt flera modeller för att ta höjd för de nya WLTP-reglerna som innebär högre förbrukningssiffror i körcykeln och därmed också en mycket högre straffskatt för köparen. Mazda MX-5 har till exempel prishöjts med 76 900 kronor, något du kan läsa mer om här.

Det behöver inte betyda att försäljningen minskat med lika mycket, men Mazda är ett av de märken som alltså drabbats hårt av de nya WLTP-reglerna.

I botten finns även flera Jaguarmodeller samt modeller som Dacia Duster, Alfa Romeo Giulia, Renault Megane, Nissan Qashqai och Skoda Kodiaq.

Läs också: Så hårt slår nya utsläppsreglerna: ”Mindre märken kommer försvinna”

Elbilen Audi E-tron visar imponerande siffror: den har gått från dryga 80 till över 1 200 registrerade bilar – en ökning med 280 procent.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.