Den fjärde generationen av Seat Toledo får sedankaross med halvkombibaklucka, och ska påminna om en kupé i linjerna. Den är med sina 4,48 meter fyra centimeter längre än föregångaren från 2004. Nya Toledo ska locka med förmånligt pris och bra utrymmen och är egentligen samma bil som nya Skoda Rapid men med annorlunda front och bakdel.
Vad gäller motorer erbjuds två bensinvarianter på 1,2 liter och 75 hästkrafter, respektive 1,4 liter och 122 hästkrafter. På dieselsidan finns bara ett alternativ, en 1,6 liter stor motor med 105 hästkrafter, men en 90-hästars diesel kommer senare under 2013. Till den starkare bensinmotorn finns en 7-växlad dubbelkopplingslåda som tillval.
Den nya bilen kommer att lanseras i Spanien och Portugal i november 2012, och i övriga Europa under 2013.
Diskutera: Vad tycker du om nya Seat Toledo?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag tror allt mindre på konceptet att sälja samma bil under flera namn.
Det urholkar varumärkena, och det leder inte heller till ökad försäljning bara ökad intern konkurrens.
Bra bilar kan gärna få ha variande utförande genom flera märken - smaken är som bekant olika när det gäller design, materialval och detaljlösningar. Inget man ska hacka på just Seat för inom VW-koncernen. Att vissa modeller har en lägre prisnivå breddar samtidigt kundunderlaget.
Jag tror på den nya Toledon. Den stora bakluckan över ett mycket rymligt bagagerum är väldigt praktiskt. Samma koncept sålde bra i slutet av 1980-talet, och många av de bilarna rullar glatt än i dag.
Med tanke på Seats dåliga försäljning och kraftiga förluster, så är det nog sista chansen innan VAG lägger ned märket. Lätt modifierade koncernkusiner t.ex Mii, Exeo och nu denna med så liten utvecklingsbudget som möjligt.
Om man bortser från ratten kan man tro att man tittar in i en Skoda Fabia på interiörbilden
Jag tycker att den ser riktigt trevlig ut med en ljus inredning som numera är så ovanligt.
Åh, visst kan bra bilar få ha varierande design, materialval och detaljlösningar - men det är ju inte vad Seat-Skoda erbjuder. De erbjuder samma bil med olika emblem och annan design på ratten. Återigen - jag tror inte på att sälja samma bil under flera namn.
Om inte Raphael ser någon annan skillnad än rattens form och firmaemblemet på nya Skoda Rapid och Seat Toledo, så vore det nog bättre att han inte kommenterade alls i ämnet !
Tycker nog Raphael har rätt, väldigt små skillnader. Alla har rätt att kommentera. ;)
Att göra som tyska Opel och engelska Vauxhall med helt identiska modeller frånsett emblemen känns för mej stelbent. Alla högerstyrda Oplar heter alltså Vauxhall. Roligare blir det inte där.
Då är det betydligt roligare när tjecker och spanjorer anstränger sig för att skapa var sin variant på samma grundtema - i detta fall som Skoda Rapid och Seat Toledo.
Tack och lov lever vi inte längre på T-Fordens tid. Då kunde man få sin Ford i vilken färg som helst - bara man valde svart....!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.