Då Spyker fortfarande ägde Saab var planen att lansera en ny version av Saab 9-3 byggd på Phoenixplattformen. Den nya bilen skulle bli Saabs räddning och tanken var att den skulle lanseras på bilsalongen i Genève förra året.
Men i december 2011 kom konkursen och nya Saab 9-3 blev aldrig mer än designskisser, ritade av Jason Castriota. Dessa lågupplösta bilder, som Sveriges Radio P4 Väst fått tag på, föreställer en sen men inte helt slutgiltig design på den nya 9-3:an.
Här ser vi i alla fall grundformerna av en halvkombikaross som inspirerats av äldre Saab 900. De nya Saabägarna Nevs har visserligen köpt rättigheterna till Phoenixplattformen men inte till Jason Castriotas design så den här bilen kommer troligtvis aldrig att bli verklighet.
Diskutera: Vad tycker du om designen?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Av dom suddiga bilderna att döma är det nog ingen större förlust.
Spontant känns det som att det var lika bra att det inte blev något av om de här skisserna hade stått sig. Bilen ser ut som en blandning av just gamla 900, Volkswagen-bubblan, Porsche, något asiatiskt ... - ingen ordning någonstans.
Synd att det inte blev något.
Jag gillar denna trots att det inte är den absolut färdiga bilen.
En 5-dörrars halvkombi hade varit ett steg i rätt riktning för Saab, tror jag.
Och en helkombi på samma modell.
Tur att de inte hann producera någon, avskyvärt fult.
Jag tyckte 9000 och 9-3an var lite slätstrukna när de kom, den här hade nog stuckit ut!
Det var ju inte den slutgiltiga designen. Det finns många prototyper man är glad över att de inte var de som gick i production. Den har ändå mycket Saab över sig. Med lite ändringar hade den varit bra.
Det här lär vara de allra första dataskisserna och är inte helt lika det som skulle blivit resultatet.
Otroligt ful bil... och som sagt, detta kanske inte hade blivit den slutgiltiga versionen, kanske hade den blivit (om möjligt) ännu fulare?
Vi får tacka vår fd näringsminister Maud för att hon inte satsade miljarder på att "rädda" Saab som en sosseregering hade gjort. För hur ska man rädda Saab? De gick back år efter år och med tiden blir kostnaden just: miljarder. Bilindustri är inte offentlig sektor.
Nej Maud valde att spendera pengarna på annat håll! http://www.di.se/artiklar/2013/2/7/vattenfalls-nuon-affar-kostar-staten-mangmiljardbelopp/
Trasten, att kasta dåliga pengar efter andra dåliga pengar är ingen bra idé. Inte i något fall.
Så, tack Maud, för det du inte gjorde i Saabs fall.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.