Formen är omisskännligen Porsche 911 Carrera. Veteranen fyller 48 år när den nu presenteras i en helt ny generation. Proportionerna känns bekanta men generation 991 har 100 millimeter längre axelavstånd än föregångaren. Samtidigt har höjden minskat och för den som önskar bjuds fälgar så stora som 20 tum.
Bland designskillnaderna märks bland annat flyttade backspeglar. Dessa sitter numera på dörrarna istället för som tidigare i ”sidofönstertriangeln”. Detta ger i kombination med bredare spårvidd fram ett intryck av just bredd.
Karossen är utförd i stål och aluminium, med en dominans av aluminium. Det gör bilen 45 kilo lättare än jämförbar version av föregångaren.
I kupén är det totalförändring, men med bibehållna element. Tändningslåset sitter kvar på vänster sida om ratten och det är fortfarande fem instrumenttavlor framför föraren. Den högre mittkonsolen har dock hämtat inspiration från Carrera GT, enligt Porsche. Höjden gör att växelspaken kommer närmare ratten, vilket sägs vara sportigt.
Lägre förbrukning
De två boxermotorerna har fått sänkt förbrukning, upp till 16 procent mindre törst än föregångaren. Detta kommer från bland annat elektromekanisk styrning, stopp/start-system och världens första sjuväxlade manuella växellåda.
Carrera har 3,4-litersmotor på 350 hästar. Med automatlådan PDK är förbrukningen endast 0,82 liter/mil. Det ger 194 gram CO2 per kilometer, vilket gör detta till Porsches första modell under 200-strecket.
Carrera S har 3,8-litersmotor på 400 hästkrafter och sörplar 0,87 liter/mil, med ett CO2-utsläpp på 205 gram/km.
Säljstart i december
Prestandan finns kvar ändå. Carrera S med dubbelkopplingslådan PDK gör 0-100 km/tim på 4,3 sekunder eller 4,1 sekunder om Sport Plus-knappen tillhörande Sport Chrono-paketet trycks in. Motsvarande siffror för Carrera är 4,6 och 4,4 sekunder.
Bland nya systemen märks Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) som är ”aktiv krängningsstabilisator”. Detta ser till att hjulen alltid har optimal vinkel mot underlaget och ökar således kurvhastigheten. Någon information om toppfart finns för övrigt inte ännu.
Nya 911 får publik premiär på bilsalongen i Frankfurt i mitten av september. Försäljningen börjar den 3 december, order kan tecknas från den 1 september. De tyska priserna är 88 038 euro för Carrera respektive 102 436 euro för Carrera S.
Diskutera: Vad tycker du om nya Porsche 911?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Mycket fin bil, ser modern ut men med sina klassiska linjer.
Support för låren i sätet är väll något nytt ifrån Porsches sida? Bilen har vuxit lite på sina håll och det börjar väll bli lite mer GT vagn än tidigare däremot tvivlar jag inte på att den kommer prestera som en Porsche i slutändan.
Tycker de borde göra nåt spännande med baken på de vanliga 911-modellerna. Som det är nu så är det ju bara Turbon och motsvarande med vinge som ser bra ut tycker jag. Kanske inget FEL på de vanliga men de ser så tama och snikiga ut jämfört med turbon.
MX-5 är faktiskt roligare. Mer lättkontollerad = mer glädje även för oss körvana. Fullärd blir man ju aldrig så även vi småproffs finner mer glädje i Mazdan...
Men visst, piggare är ju 911an! Plus för strålkastarrengöringen.
Hahah den ack så saknade strålkastarrengöringen ;)
Men håller nog med dig. Dessutom så skulle jag aldrig våga pressa en "snabb" sportbil till gränsen. Framförallt inte en Porsche. En Miata är bra mycket mer förlåtande.
Vad är det de säger - bättre att regera i helvetet än tjäna i himlen? :D Kul att ha en bil som är så snabb att man aldrig vågar pressa den. Inte. :p
Världens roligaste bil kallade några sportbilsentusiaster i ett amerikanskt bilprogram Miata trots att de har låg effekt. Den är ju inte stor och tung heller. :)
Varför drar ni in MX-5an för? Då skulle man lika gärna kunna köpa en begagnad Boxter, även om man köper en gammal som inte är S modell kör den ifrån en MX-5a alla dagar i veckan den har även mittmonterad motor och det är bara att kolla på Porsches nya Boxter och Cayman som med samma motorer skulle äta upp 911 och många andra sportbilar idag =) tänk en Cayman S med 911ans tubomatade 3.8liters boxter och ev 4wd.
Världens bästa sportbil blir snyggare, trevligt.
Hoppas främre blinkersglasen är gjutna i ren silicon så tanterna på stan kan fortsätta "känna sig fram" i fickparkeringarna.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.