Fusk med mätarställningen är ett utbrett problem som drabbar många bilköpare varje år. Mindre nogräknade bilhandlare kan tjäna stora pengar på att fiffla med bilens körsträcka.
Nu får Transportstyrelsen i uppdrag att ta fram åtgärder för att försöka komma tillrätta med manipulationen av mätarställningen.
I flera andra länder finns strikta regler för hur körsträckan ska dokumenteras, till exempel i samband med besiktning, som gör mätarfiffel svårt eller omöjligt.
Exakt vilka åtgärder som kan införas i Sverige ska en utredning titta närmare på, men tanken är att mätarställningen alltid ska redovisas i besiktningsprotokollet och att det blir olagligt att fiffla med mätarställningen elller köpa och sälja prylar som manipulerar mätarställningen – en verksamhet som i vissa avseenden smyger under radarn i dag.
– Man ska kunna lita på att mätarställningen är okej. Det är viktigt för konsumenter, men även en fråga om förtroendet för hela fordonsbranschen, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).
”Man ska kunna lita på att mätarställningen är okej”
En granskning som Vi Bilägare gjorde förra året med hjälp av siffror från bilsajten Car.info visade att det då fanns över 1 800 aktiva bilannonser ute på svenska annonssidor där bilen hade någon typ av avvikelse i mätarställningen, och att över 84 000 bilar kan rulla på vägarna med den typen av avvikelse.
Genomgången visade också att en bilhandlare kan ta över 18 000 kr mer betalt för exempelvis en Volvo V40 från 2012 om vägmätaren står på 10 000 mil istället för 16 000, en manipulation som inte tar mer än några minuter med rätt utrustning.
– De tillverkare som väljer att vara transparenta med till exempel servicemiltal eller har sina bilar uppkopplade i framtiden kan begränsa problemet med avvikande mätarställning, sa Magnus Bengtsson på Car.info i en intervju med Vi Bilägare.
Läs också: Mätarfiffel i tusentals svenska bilar: Signalerna du ska se upp med
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.