Nästa artikel
Nya planen: Ladda elbil och tanka vätgas ska bli smidigare
Nyheter

Nya planen: Ladda elbil och tanka vätgas ska bli smidigare

Publicerad 10 september 2020
Tyskland vill ha ett enkelt sätt att snabbladda elbilar och tanka vätgasbilar i hela Europa.

Alla som åkt på långresa med elbil vet att det inte alltid är enkelt att ladda längs vägen. Relativt få snabbladdare accepterar vanliga betalkort – istället måste elbilsägaren ha hålla koll på abonnemang, månadsavgifter, mobilappar, minutkostnader och så kallade laddtaggar.

Än så länge finns inget smidigt och enhetligt sätt att snabbladda längs vägen oavsett vem som äger och driver laddstationen. Men det finns några initiativ som är på gång och som kan göra laddningen enklare.

Flera biltillverkare har kört igång egna satsningar för att göra elbilsladdningen smidigare, men de är alltså knutna till enskilda bilmärken.

Ska gälla i hela Europa

Nu höjs röster i Tyskland för att införa ett nytt och enhetligt betalningssystem för både elbilsladdning och vätgastankning. Det nya nätverket ska gälla i hela Europa och inte bara i Tyskland.

Nyheten presenterades på en digital konferens som en del i Tysklands ordförandeskap i Europeiska unionens råd.

– Bara genom att elektrifiera transporterna kan vi spara miljoner ton koldioxid. Ett grundläggande krav för det är ett välutvecklat och gränslöst laddnätverk i Europa som garanterar enkel och snabb laddning, säger Tysklands transportminister Andreas Scheuer.

Målet är alltså att alla snabbladdare för elbilar och tankstationer för vätgasbilar ska använda sig av samma enkla betalningssystem och det blir enkelt för bilägaren att se kostnaden.

”Bara då kommer bilköparna vara redo att växla till elbilar”, skriver tyska transportdepartementet i ett pressmeddelande.

Nytt nätverk i Sverige

Även i Sverige höjs röster för att förenkla elbilsladdningen. Föreningen Elbil Sverige har startat ett nytt så kallat roamingnätverk som andra aktörer kan ansluta sig till. Hur framgångsrikt det blir beror på hur många aktörer som går med.

Under sommaren har också energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman (S) bjudit in flera olika aktörer till samtal om hur elbilsladdningen kan förenklas. Det har dock inte resulterat i någon konkret nyhet än så länge.

Läs också: Så snabbt laddar elbilarna: Audi e-tron överlägsen

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-09-10 19:38
J.L

Tur att Tyskland tar politiska initiativ när övriga länder verkar tro att marknaden fixar systemen. Lite som i järnvägens barndom med olika spårvidder.

#2 • Uppdaterat: 2020-09-11 13:30
EnannanRobban

Det är ju långt gånget i Sverige med elbilsladdning.
Med väl det på plats så kan det även vara möjligt att få samman detta med andra länder inom EU och göra det enklare.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.