Nästa artikel
Nya planen: Biltillverkarna ska bygga respiratorer
Nyheter

Nya planen: Biltillverkarna ska bygga respiratorer

Publicerad 16 mars 2020
Fler och fler bilfabriker står stilla – men snart kan de bygga medicinsk utrustning.

Nästan alla stora biltillverkare har tvingats dra ned på takten i fabrikerna på grund av coronaviruset. Fabrikerna har minimala marginaler när det gäller leveranser av komponenter från underleverantörerna, och det räcker att en enda viktig komponent saknas för att bilarna inte ska kunna färdigställas.

Nu uppger den brittiska hälsoministern Matt Hancock att de biltillverkare som bygger bilar i England snart kommer bli tillfrågade om att ställa om verksamheten och börja bygga respiratorer till sjukhusen, skriver The Times.

Respiratorerna ska användas för att behandla patienter som smittats av coronaviruset. Totalt finns 5 000 respiratorer i Storbritannien men behovet lär bli mycket större än så, enligt hälsoministern.

– Alla som kan ska ställa om sina ingenjörer och produktionslinor för att bygga respiratorer, säger han.

Det finns fortfarande frågetecken kring hur lämpligt det är att biltillverkare utan erfarenhet av att bygga något annat plötsligt ska tillverka komplex medicinsk utrustning, skriver BBC.

”Vi måste skala upp produktionen av viktig utrustning som respiratorer så vi kan hjälpa de mest utsatta, och företagen behöver hjälpa oss i den här nationella insatsen”, skriver regeringen i ett uttalande.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-03-16 11:12
Mattse

Märkligt. Kinesiska/asiatiska underleverantörer till europeisk fordonsindustri har stora problem att få fram komponenter för att hålla banden rullande. Men kinesiska/asiatiska underleverantörer av medicinsk teknik har inga som helst problem att få fram mängder av komponenter till att starta upp en helt ny engelsk respiratortillverkning.

Åtgärden låter mer som att den brittiska regeringen tar tillfället i akt och ger ett förtäckt ekonomiskt stöd till en allt mer krisande engelsk fordonsindustri. Regeringen lär pumpa in massvis av pengar till bilföretagen (för att behålla jobben), men några respiratorer lär aldrig tillverkas.

#2 • Uppdaterat: 2020-03-16 12:17
IngoS

Håller med om att det verkar vara ett försök till att knipa politiska poänger. Problemet är att Storbritannien valt liknande strategi betr coronainfektionen som Sverige med en ansträngd och underfinansierad sjukvård och en lättsam inställning till att begränsa spridningen tidigt. I Tyskland finns 350 intensivvårdsavdelningar per miljon invånare, i Sverige 50 enligt dagens SvD. I Tyskland beställde regeringen 10000 respiratorer för några veckor sedan eftersom man kalkylerat mer med worst case. I Italien måste man tydligen på sina håll redan låta patienter över 60 dö i plågsam andningsinsufficiens i brist på intensivvård och respiratorer. Kunde man sätta igång och tillverka en massa Spitfires på kort tid i WW2 så kanske man klarar det här också. De kanske kan strunta i CEmärkningen i en nödsituation. Här i landet får man ens använda de skyddsmasker som finns pga bristande CEmärkning. Det här är allvar och inget att raljera med. Man måste vara ödmjuk och ta vara på alla möjligheter. Kina kommer mirakulöst redan på att komma i gång igen.Tydligen är problemet få varor från Kina brist på containrar. Det klokaste man kan göra är att svetsa ihop containrar och ta vara på allt som Kina kan avvara. Viruset klarar inte den långa sjöresan. Jag är införstådd med att det här inte bör vara en tråd om coronavirus.

#3 • Uppdaterat: 2020-03-16 14:49
L. Mäkinen

Om jag någon gång hamnar i respirator hoppas jag att det inte är en som byggts av tillfälligt inhyrda brittiska bilbyggare.

#4 • Uppdaterat: 2020-03-16 16:06
Henrik M

Mäkinen: Med Lucas-skylt på elen....

#5 • Uppdaterat: 2020-03-16 17:30
Carl Trefalt

Kina startade problemet, med deras förkärlek att äta exotiska djur.

#6 • Uppdaterat: 2020-03-16 21:52
Bo Håkansson

Under kriget var det bla vapen hos biltillverkaren- så varför inte

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.