Nästa artikel
Nya Nissan Note – första bilden
Nyheter

Nya Nissan Note – första bilden

Publicerad 17 juli 2012 (uppdaterad 18 juli 2012)
Tuffare former, snålare motorer och kamera som visar bilen i fågelperspektiv. Det är några nyheter hos nya Nissan Note.

Sedan premiären 2005 har Nissan sålt 940 000 exemplar av sin lilla flexbil. I fjol var modellen en av de 100 mest sålda bilarna i Sverige. Med 644 registreringar placerade sig Note på plats 98 på försäljningstoppen.

Men tiden går och snart är det dags för generationsskifte. Andra upplagan av Note premiärvisas på höstens bilsalong i Paris, men redan nu har Nissan lättat på locket.

Första bilden visar den nya modellen i japanskt utförande. Den europeiska versionen kan skilja sig en aning vad gäller design, men ska i allt väsentligt vara samma bil. Designen kan beskrivas som lite tuffare, åtminstone jämfört med föregångaren. På Nissan är man särskilt stolta över det man kallar ”squashlinjen”.
 
I pressmaterialet talar sig den japanska tillverkaren också varm om nya kamerasystemet AVM (Around View Monitor) som kombinerar kamerabilder framifrån, bakifrån och från sidorna. På så sätt kan bilen och dess omgivning visas i fågelperspektiv på informationsskärmen. Praktiskt vid manövrar i trånga utrymmen.

När modellen lanseras på den japanska markanden i september kommer två bensinmotorer på 1,2 liter att erbjudas, en med tre och en med fyra cylindrar. Bränsleförbrukningen beskrivs som ”klassledande”. För Europa tillkommer sannolikt ett eller flera dieselalternativ.

Hit kommer nya Note i början av 2013. Produktionen är förlagd till Nissans fabrik i brittiska Sunderland, där Qashqai och Juke också tillverkas. Kan bilen klå konkurrenter som Opel Meriva och Skoda Roomster, för att nämna några?

Diskutera: Vad tycker du om nya Nissan Note?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-07-17 16:38
strol

Bara hoppas att bakluckan går ner längre än på de flesta andra moderna småbilar. Senast var nya MB A, Peugeot 208 och VW uP besvikelser därvidlag. Den lilla fjuttiga motorhuven är inte heller positiv för åtkomligheten av t ex bromsvätskebehållaren

#2 • Uppdaterat: 2012-07-17 18:22
leif ÅE Andersson

Var en av de första som köpte för 6 år sedan. Hoppas det är lika enkelt byta glödlampor på den nya modellen. Bara 1 fel på 15 000 mil, defrosterfläkten.

#3 • Uppdaterat: 2012-07-17 21:52
DavidBrown (ej verifierad)

Ser helt okej ut och fortafarnde rätt mogen.
Dock synd att det mogna, lite kantiga nästan robustasta designen försvinner alltmer. Den var unik och gjorde att bilen stack ut!

Antagligen är den lika bra som sin föregångare och på japanskt vis bara går och går...

#4 • Uppdaterat: 2012-07-18 10:51
Raphael

Ser väl rundad och slimmad ut i fronten, vilket gör att jag misstänker att denna inte är en laståsna precis. 1,2 trecylindring och fyrcylindrig är troligen samma motorer som Renault redan använder, och dieslarna lär också bli samma som Renault.

Detta med linjen på sidan, verkar ju vara ett nytt grepp hos tillverkarna - att vara stolta över speciella linjer på sidan. Tycker inte det tillför någonting alls.
Har bilarna blivit så lika och trista idag att det enda tillverkarna orkar är att leka med ett veck på sidan?

#5 • Uppdaterat: 2012-07-18 13:58
mcregor (ej verifierad)

Ser trevlig ut. Kan mycket väl vara ett alternativ vid nästa bilbyte då man förhoppningsvis kan krypa ner en aning när det gäller bilstorlek.

#6 • Uppdaterat: 2012-07-18 17:12
DavidBrown (ej verifierad)

Instämmer med Raphael. Men vecken på sidorna är tyvärr ett måste för att sidan på en nyare bil inte ska se alltför död ut. Ett veck kostar inget men det gör sidolister. Tycker dock att de kunnat gjort vecket lite stiligare.

#7 • Uppdaterat: 2012-07-19 21:18
Mistro

Tycker att bilen ser bra ut och jag betvivlar inte heller bilens kvalite även om en del "ojjar" sig över samröret med Renault vilket gör att det troligtvis finns lika många Renault som Nissandelar under skalet.

Med det i åtanke så föredrar jag nog då en Scenic istället vilken troligtvis inte blir dyrare!?

#8 • Uppdaterat: 2012-07-20 13:01
Tomas H

Njaeej...förra modellen är mycket tuffare! Och..trist att man skippat gummilisterna på sidorna nu när p-platserna blir trängre och trängre och unga människor hänsynslösare och hänsynslösare...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.