Ford Kuga får starkaste dieselmotorn sedan lanseringen av modellen för sju år sedan.
Fordmodellen Kuga har hängt med i sju år. Senaste generationen av bilen får nu två nya motoralternativ där det ena är kraftfullaste hittills och det andra är en ny snålvariant.
Större andelen av de Ford Kuga som såldes i Europa i år hade turbodieseln 2,0 TDCi under huven. Den motorn får nu uppjusterad effekt med 17 hästkrafter och ett 60 newtonmeter högre vridmoment.
Med 180 hästkrafter och 400 newtonmeter är det den starkaste motorn hittills i modellen. Uppdaterade 2,0 TDCi-motorn ska även blivit lite miljövänligare, exempelvis släpper fyrhjulsdrivna Kuga med automatlåda nu ut 140 gram koldioxid per kilometer mot tidigare 159 gram.
Ford Kuga får sin fyrcylindriga bensinmotor 1,6 Ecoboost utbytt mot den modernare 1,5 liters Ecoboost-motorn. Effekten är som tidigare 150 hästkrafter i framhjulsdrivet utförande och 180 hästkrafter för bilarna med fyrhjulsdrift. I det förstnämnda utförandet släpper Kuga nu ut 11 gram mindre koldioxid per kilometer än tidigare (143 g/km mot 154 g/km).
Ford Kuga får också bränslebesparande start/stopfunktion och automatiskt grilljalusi i fronten som standard.
Diskutera: Vad tycker du om Ford Kuga?
Med 180 hästkrafter och 400 newtonmeter är det den starkaste motorn hittills i modellen. Uppdaterade 2,0 TDCi-motorn ska även blivit lite miljövänligare, exempelvis släpper fyrhjulsdrivna Kuga med automatlåda nu ut 140 gram koldioxid per kilometer mot tidigare 159 gram.
Ford Kuga får sin fyrcylindriga bensinmotor 1,6 Ecoboost utbytt mot den modernare 1,5 liters Ecoboost-motorn. Effekten är som tidigare 150 hästkrafter i framhjulsdrivet utförande och 180 hästkrafter för bilarna med fyrhjulsdrift. I det förstnämnda utförandet släpper Kuga nu ut 11 gram mindre koldioxid per kilometer än tidigare (143 g/km mot 154 g/km).
Ford Kuga får också bränslebesparande start/stopfunktion och automatiskt grilljalusi i fronten som standard.
Diskutera: Vad tycker du om Ford Kuga?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Är bensinmotorn är tre eller fyrcylindrig?
Nja....
Ny motor är väl att ta i - Fabrikschiptrimmad är väl närmre sanningen !
Nåja - 1,5 l bensinaren är väl rätt ny i alla fall - och definitivt för Kuga.
Hej VW Polo 2012,
1,5 Ecoboost är fyrcylindrig och ersätter den gamla 1,6 liters bensinmotorn.
Rubriken är nu justerad från "Nya motorer.." till "nya motoralternativ" för att understryka det som går att läsa i texten, det vill säga att dieseln är en uppdaterad version av tidigare 2,0 TDCi-motorn.
Bra synpunkt!
Bilen på den lilla bilden ser ut som en hund som lyfter på benet för att uträtta sina behov.
Det är så man byter glycol på Kuga!
Hej Henrik-Andersson
Om man fabrikschiptrimmar en motor så ändras väl inte cylindervolymen ?
Hej VW polo 2012
Jag syftade inte på bensinmotorn utan på turbodieseln 2,0 TDCi . Den motorn får nu uppjusterad effekt med 17 hästkrafter och ett 60 newtonmeter högre vridmoment. Vilket var det jag menade med fabrikschipningen
Att jag skrev så var för att inledningsvis stod det att kuga släppte 2 st nya motorer - Vilket de sedan ändrade.
Men bensinmotorn är som sagt ny (i allafall i kugan)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.