Nu presenterar Mercedes sin nya utmanare i prestigematchen mot tyska huvudkonkurrenterna BMW 3-serie och Audi A4. Den nya generationen av C-klass börjar säljas redan nu, men premiärvisas först i januari på bilmässan i Detroit.
Designen påminner om nya S-klass, men likheterna med Mercedes flaggskepp är större än så, nya C-klass är baserad på samma tekniska plattform.
Jämfört med den nuvarande C-märkta modellen har längden och bredden ökat med 9,5 respektive fyra centimeter. Resultatet är större utrymmen i kupén, framför allt i baksätet, men volymen i bagageutrymmet ökar också med fem liter till totalt 480.
Mercedes har också bantat nya C-klass med ungefär 100 kilo genom att använda en större andel aluminium. Viktminskningen ger utslag i bränsleförbrukningen, enligt Mercedes har bilen blivit upp till 20 procent snålare.
Till en början finns tre motoralternativ att välja mellan, två bensinare och en diesel. Bakom beteckningen C 220 BlueTec finns en dieselmotor på 2,1 liter och 170 hästkrafter som nöjer sig med 4,0 l/100 km. C 180 är en bensinmotor på 1,6 liter som utvecklar 156 hästar och har en förbrukning på 5,0 l/100 km. Även C 200 är en bensinare, volymen är 1,9 liter, effekten 184 hästar och förbrukningen 5,3 l/100 km.
Fler alternativ kommer senare, bland annat en snålare dieselmotor och en laddhybrid. Kraften skickas till bakhjulen, eller till alla fyra hjul med tillvalet 4Matic, via en sexstegad manuell låda eller sjustegade automatlådan 7G-Tronic Plus.
Inuti kupén utlovar Mercedes lyxigare material och bättre komfort. Många av bilens funktioner styrs med hjälp av en styrplatta som återfinns mellan framstolarna. På den breda mittkonsolen sitter en skärm på antingen sju eller 8,4 tum.
Nya C-klass blir även den mest teknikspäckade någonsin. Flera av systemen som Mercedes introducerade i nya S-klass erbjuds också här. I den långa listan med tillvalsutrustning finns bland annat luftfjädring, adaptiv farthållare med automatisk styrning, autobroms som kan aktivera bromsarna i hastigheter upp till 200 km/tim om föraren inte reagerar, och ett system som upptäcker en eventuell bilbarnstol på den främre passagerarplatsen och automatiskt stänger av krockkudden.
Leveranserna av nya Mercedes C-klass startar sommaren 2014.
Diskutera: Vad tycker du om nya Mercedes C-klass?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
I mitt tycke lite väll mycket Asiendesign.
I mitt tycke en något diffus design, en blandning av Volvo S60s böljande formspråk, Audi A4 och något asiatiskt.
Alltså inte lika tidlös i formerna som Mercedes brukar vara, risken är att nya C-klass kommer att se daterad ut redan om några år...
Nu för tiden är det Audi som står för den konservativa designen och Mercedes för den ungdomliga, ur led är tiden :-)
Mja, taklinjen och den skulpterade bakändan är rätt fina men resten är jag fortfarande skeptisk till. Plåtvecken på sidorna är alldeles fel på en Merca och de stora luftintagen i fronten på vissa versioner är inte heller nått som passar en stjärnbeprydd vagn från Stuttgart. Instämmer i att den om tio år nog ser mer daterad ut än den utgående generationen som är väldigt elegant och tidlös.
Men återigen; pekskärmen, hur i hela tänkte dom där?
Myrsloksfronten typ det som den första versionen av Volvo S+V60 hade återkommer här, och de "obligatoriska" enorma luftintagen under strålkastarna som alla andra har är fantasilöst och fult och förhoppningsvis en dagslända, och tyvärr.. den förra C-klassen var snyggare
Dagens C är snyggast i klassen. Tycker jag. Utifrån. bilderna kommer den nya vara bland de fulaste. Tycker jag. Fast man bör nog vänta på verkligheten. Men, för mej, är det ett mysterium, hur fulbilderna ska omvandlas till nåt snyggt på gatan.
Jag är förvirrad. På rubrikbilden här ser den riktigt bra ut. På många andra bilder ser den anskrämligt ful ut. Utan AMG-paket går den fetbort hur som iallafall.
Vilket ansvar tar Mercedes i dag för sina produkter? Är det bara 2års garanti?
Är den långa rostskyddsgarantin fortfarande en bluff?
Bilar har numera dyr och avancerad teknik som de flesta biltillverkare-framförallt dyra premiummärken har dåliga garantier på. Dåliga garantivilkor tolkar jag som att tillverkaren inte är övertygad om kvaliteten på sin bil och inte vill ta fullt ansvar.
Jag tycker att det är rimligt med 5års garanti eller 10000 mil på allt utom däck, bromsbelägg och glödlampor samt 10 års rostskydds garanti utan undantag typ rosten måste komma inifrån etc.
Stefan : Det du skriver om där är inte premiumtyskarnas grej riktigt ;)
Hur kan man sätta på den fruktansvärt missprydande lastbilsgrillen och förstöra ALLT på en så snygg design med originalgrill?
Verkligen lyxigt Mercedesutseende med ORIGINALGRILL med stjärnan PÅ huven!
Koreakopian till grill är skandalöst missprydande, jobbig att se!
Det blir väl som alltid med tyska bilar...
Får väl knappt ratt som standard.
Sen skryter de med att farthållare och värme i framstolar är standard istället.
"Ska du ha ratt? Ja då måste du ha sportkit och 18" hjul med stora stereon. Det blir 25.000:- till".
Tyska bilar är så jädrans störande att konfigurera på gott och ont.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.