Nya Mazda3 lanseras i Sverige i november. Bilen kostar från 164 900 kronor och bland motoralternativen finns bensinare och dieslar med olika effektuttag.
Men flera varianter av Mazdan kan vara på väg. På Tokyosalongen i slutet av november ska den japanska tillverkaren visa både en hybrid och en gasdriven variant.
Hybriden kombinerar Mazdas bensinmotor på två liter med en mindre elmotor. Om den kommer till Europa är dock oklart, inledningsvis ska den bara säljas i Japan.
Gasbilen kretsar kring samma bensinmotor, men i det fallet har motorn modifierats för att kunna köras på både gas och bensin. Enligt Mazda är modifieringen enkel eftersom motorn i sitt ursprungliga utförande har hög kompression, vilket passar en gasmotor.
Om gasvarianten av Mazda3 kommer till Sverige är dock oklart. Bilen som ställs ut i på bilmässan i Tokyo beskrivs endast som en konceptbil.
Diskutera: Vad tycker du om dagens utbud av gasbilar?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Utbudet är alldeles för litet och räckvidden är ofta för dålig, tycker jag. Med tanke på miljö/ klimatet och den s.k. Peak oil, borde det storsatsats på gasbilar och tankställen för biogas redan för länge sedan.
*I bagageutrymmet monteras en gastank som rymmer 75 liter. Om lastvolymen påverkas är dock oklart.* ??????
Ibland vet man inte om man ska skratta eller gråta :)
@leifer: Opraktiskt att tanka gasbil? Du gör på samma sätt som en bensin eller dieselbil. Vad är opraktiskt? Det enda opraktiska med gasbil är att de flesta har för kort räckvidd på gas och för lång på bensin.
Jag har kört gasbil i tre år och tycker det fungerar utmärkt och min bil, Passat Ecofuel, har närmare 50mil räckvidd på gas och jag upplever som att den går bättre på gas en bensin.
Ja, passaten har både kompressor och turbo.
Jag upplever också att den är kvickare på gas än på bensin. Tror att kompressorn laddar mer på lägre varv med gasdrift. Enligt tekn.världs test så visar moment/effekt kurvorna att så var fallet. Mer effekt dock på bensin. Så behöver man inte köra bilen då den har rel. bra vrid.
Kommer inte Mazda med överladdning kommer nog bilen att vara tröttare än bensinaren. Varför bygger man inte bilen med gastankar från början, så att bagaget inte minskar?
Min bil går till 99% på gas och 1% tar bensinvärmaren, kombinationen har bara Das auto!
Peter E:
Tack för påpekandet, det där blev lite lustigt. Nu åtgärdat.
/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägre
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.