Mazda har valt att släppa bilderna på nya Mazda2 innan debuten på bilsalongen i Paris i höst. Bilen på bilderna är den japanska versionen som kallas Demio men som är identisk med den Mazda2 som kommer exporteras till Europa.
Mazda2 är den fjärde bilen efter CX-5, 3 och 6 som helt anammat det bränslebesparande SKYACTIVE-konceptet. Förutom att hela konstruktionen av bilens chassi, transmission och kaross haft bränsleekonomi i fokus så kommer Mazda2 få tre snålmotorer.
Vi har tidigare rapporterat om dieselmotorn SKYACTIVE-D 1,5, utöver den får Mazda2 bensinmotoralternativet SKYACTIVE-G på 1,5 respektive 1,3 liter. Vilka motorer som blir aktuella för den svenska marknaden återstår att se.
Mazda säger att bilen kommer utrustas med tillverkarens senaste system för uppkopplat infotainment samt funktioner i i-ACTIVSENSE som automatiskt upptäcker trafikfaror. Mazda2 har precis satts i produktion och kommer att lanseras med start i Japan nu i höst.
Diskutera: Vad tycker du om nya Mazda2
Motortyp: Diesel, fyrcylindrig radmotor, dubbla överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder, direktinsprutning.
Volym: 1 497 cm3.
Borr/Slag: 76,0 mm / 82,5 mm.
Kompression: 14.8:1
Max effekt: 77kW / 105 Hk vid 4 000 v/minut.
Max vridmoment: 250 Nm vid 1 500 - 2 500 v/minut.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Håller med Roger. Den ser konstigt oproportionell ut på bilderna med en lång front och en mycket kort bak. Mazda 3 tycker jag ser helt OK ut.
Måste säga att av vanliga bilmodeller är nog Mazda det fabrikat som lyckats bäst designmässigt på senare år. Och detta utan göra några större avkall på egenskaper och utrymmen. (Att de fortfarande tydligen är vägbullriga beror på annat.)
De lyckas till och med få en stor grill att fungera linjemässigt.
Jag gillar den här och den var oväntat elegant interiört.
Den enda egentliga designkonkurrenten är väl Renault. Bägge lyckas balansera på gränsen till överdriven design och ändå lyckas.
Volvo har inte lyckats - men nu verkar det ju som att de ska bli lite mer måttliga.
Det kan dock vara så att ur rost- och bullersynpunkt kan Clio vara det bättre valet.
Mazda förknippar jag med "cab forward"-design. Den gör sig bra på bilar som försöker se lite sportigare ut. Du kan få en flackare framruta utan att det egentligen inverkar på utrymmet i bilen. Hela designen blir "tightare". De nya är så trubbiga och saknar det "flöde" som fanns i de gamla. Nu går ju utveckligen framåt, och med tanke på hur fotgängarskyddet påverkar dagens design var det nog rätt av Mazda att göra en helt ny front, snarare än att yxa till den gamla så den passar med dagens regler. Men som det heter - just sayin' ;)
Mazda6 är jättesnygg, likaså Mazda CX-5. Vetefan om jag tycker det här designspråket gör sig så bra på mindre bilar dock. Mazda3 ser lite halvknasig ut - likaså den här. Fronten är för stor i förhållande till kupén. Trean är farligt nära att ha samma konstiga proportioner som BMW 1-serie. Det syns mer med de markerade framskärmarna dock.
Red: Varför hamnar redigerade inlägg längst upp? Det blir knasigt då!
Ja faktiskt, fronten ser för stor ut för bilen, blir lite komiskt.
Ännu ett gristryne, men jag gillar inredningens färgsättning.
Ser inte bra ut , helt oproportionell. Synd, för nya Mazda 3 är galet snygg.
Riktigt snygg, en bil man blir glad av att se :-)
Hoppas bara deras jakt på vikt inte gått lika långt som nya Mazda 3, där kändes reglage och inredning lika tunn och plastig som i en Toyota Aygo.
Hade även varit kul att se hur stolar känns, "gamla" Mazda 2 hade lite väl platta stolar.
Mazda gör, generellt, bilar med en snygg design. Överkomliga i pris är de oxå.
Det första vi gjorde när vi köpte våran Mazda, var en rostskyddsbehandling. Ja vi lät bilen rulla drygt hundra mil innan.
Och som vanlig hörselskydd på ? Synd på annars så trevliga bilar.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.