Vi Bilägares Tommy Wahlström har flugit ner till Frankfurt för att provköra nya Mazda 3.
- Det är embargo på själva körningen så jag får inte säga någonting om den, berättar Tommy Wahlström.
Så vad kan du säga om bilen?
- Jag kan säga att den kommer att börja säljas i Sverige i november och priset hamnar under 170 000 kr. Autobroms är standard och bilen har samma säkerhetssystem som Mazda 6 och CX-5. Den är lik dessa två modeller på många sätt.
Vilka är skillnaderna jämfört med gamla Mazda 3?
- Den här bilen är egentligen helt ny. Den är bredare än tidigare men jag tycker det verkar som att fokus har legat på att få den sportig snarare än att utrymmena ska bli bättre. Axelavståndet har blivit längre och bilen har sänkts 1,5 cm jämfört med föregångaren.
- Och sen så väger den också väldigt lite för att vara en bil i Golfklassen. Vikten är från 1 190 kg. Jag tycker också att bilen är rätt snygg invändigt. Det är kolsvart allt ihop på typiskt Mazda-vis, men snyggt. En stor centralt placerad varvräknare och en digital head up-display hittar vi också, säger Tommy Wahlström
Diskutera: Vad tycker du om nya Mazda 3?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Den ser väldigt låg ut, det modet är inget jag välkomnar.
En snygg bil i klassen, kanske den snyggaste trots att den har japanska designers.......häpp
Jag vet inte hur många Mazda 3 det såldes i Sverige 2012 men jag tror nog inte att svenskarnas åsikt kommer att ge Mazdadirektörerna sömnlösa nätter.
milkylainen - Vilken tur att Mazda gör noll anspråk på att vara premium då ;) Man gör no-nonsens körglada snygga bilar. Sen må de ha vissa tillkortakommanden men det har alla märken.
Tror inte heller jag - Peter i Sydney. Men Mazda är väl lika udda som Fiat i Sverige.
Måste väl vara betydligt roligare att vara svensk Volvodirektör än svensk Mazdadirektör?
Jag tycker att den är så läcker att jag riskerar att inte vara förnuftig.
Till Alexander eller rubriksättare:
Man kan se VART priserna är på väg, men man ser VAR de hamnar!
Direktör eller ej. Det är betydligt roligare att äga en Mazda än en Volvo. ;)
Roy : Det är inte oförnuftigt att köpa en Mazda ;) Bara ett tecken på att man kan tänka själv ;)
Nä, Roger, det kan nog tänkas att den är ett förnuftigt val, men frågan är hur mycket jag blir påverkad av annat hos bilen.
Det är väl främst rostskyddet som tidigare varit mer än tveksamt - och bullret.
Annars lär de ju ha varit lika körglada som Ford (som de ju har en del gemensamt med).
Klart intressant, hur som helst.
Min erfarenhet är att min 2008 inte rostade ett endaste dugg. Var själv lite nojjig över det och höll koll. Trots att den kördes i saltblask, tvättades för sällan och förvarades i varmgarage så fanns det inte en endaste rostfläck någonstans. Så rostproblemen vill jag tro hör till de första generationerna av 6'an och 3'an till (vet inte om 3'an hade några rostproblem ens).
Ljudnivån - ja det verkar vara upp till var och en att bedömma om de störs av den. Jag led inte i min 6'a. Det som irriterade var isåfall det höga varvtalet på motorväg som kunde bli rätt enformigt. Typ 2800 rpm i 120 är tröttsamt. Men tror de fixat det på de nyare.
Premium har blivit en återvändsgränd. Det finns välidgt lite som visar att bara för att bilen verkar ha hög kvalite att den verkligen har det. Premium har mer och mer blivit synonymt med tråkig, för dyr och stram på ett negativt sätt. Mer fantasi, lekfullhet och körglädje efterfrågar i alla fall jag. Är det nya Mazdan....?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.