Nya Skoda Superb byggs på Volkswagens MQB-plattform och har därmed blivit lättare och rymligare.
Den senaste generationen av Skodas flaggskepp Superb avtäcktes i går. Bilen med det beryktade baksätesutrymmet har blivit ännu större och på Skoda-manér finns det gott om kluriga detaljer.
Fram till i dag har 700 000 Skoda Superb levererats till kund, nu är det dags för en tredje generation av lyxbilen.
Hjulbasen har växt med 80 millimeter mot föregående Superb medan det främre överhänget minskats med 61 millimeter. Bilen har fått Skodas nya skarpare linjer och utstrålar aningen mer självförtroende än tidigare.
Kupén erbjuder 39 millimeter bredare armbågsutrymme fram och ett 157 millimeters långt benutrymme för baksätesresenärerna. Bilen lastar 625 liter bagage och baksätets ryggstöd kan fällas med ett handtag i bagageutrymmet, även passagerarsätet fram kan fällas vid behov.
Praktiska detaljer har blivit lite av Skodas signum och nya Superb är inget undatag. Bilen har inte längre bara ett paraply i en dörrsida utan ett i varje framdörr. Eluppvärnda spolarmunstycken kan bil en uppskattad detalj i de bilar som hittar till våra breddgrader. Den nya lyx-Skodan har även 230-voltsuttag och en medföljande LED-ficklampa. Ytterligare en praktisk funktion är ett system i bilens bränslepåfyllningsrör som ska göra det omöjligt att tanka bensin om bilen är dieseldriven.
Att bilen bygger på MQB-plattformen ska ha gjort den upp till 75 kilo lättare än sin föregångare. Motoralternativen spänner över fem bensindrivna turbomotorer (TSI) med 125 till 280 hästkrafter, samt tre turbodieslar (TDI) med 120 till 190 hästkrafter. Den snålaste versionen kallas GreenLine och ska dra 3,7 l/100 km, enligt Skoda.
Nya Superb får inga LED-strålkastare, här förlitar man sig istället på bi-xenon och halogen. Dock kan bilen fås med automatisk avbländning och maskering av helljuset. Andra säkerhetshöjande system som är nya för modellen är bland annat autobroms, adaptiv farthållare och en nyutvecklad vingelvarnare.
Skoda säger att nya Superb kommer finnas med infotainmentsystemen Apple Carplay och Android Auto, bilen är även den första Skodan som kan levereras med inbyggd internetuppkoppling.
Diskutera: Vad tycker du om nya Skoda Superb?
Hjulbasen har växt med 80 millimeter mot föregående Superb medan det främre överhänget minskats med 61 millimeter. Bilen har fått Skodas nya skarpare linjer och utstrålar aningen mer självförtroende än tidigare.
Kupén erbjuder 39 millimeter bredare armbågsutrymme fram och ett 157 millimeters långt benutrymme för baksätesresenärerna. Bilen lastar 625 liter bagage och baksätets ryggstöd kan fällas med ett handtag i bagageutrymmet, även passagerarsätet fram kan fällas vid behov.
Praktiska detaljer har blivit lite av Skodas signum och nya Superb är inget undatag. Bilen har inte längre bara ett paraply i en dörrsida utan ett i varje framdörr. Eluppvärnda spolarmunstycken kan bil en uppskattad detalj i de bilar som hittar till våra breddgrader. Den nya lyx-Skodan har även 230-voltsuttag och en medföljande LED-ficklampa. Ytterligare en praktisk funktion är ett system i bilens bränslepåfyllningsrör som ska göra det omöjligt att tanka bensin om bilen är dieseldriven.
Att bilen bygger på MQB-plattformen ska ha gjort den upp till 75 kilo lättare än sin föregångare. Motoralternativen spänner över fem bensindrivna turbomotorer (TSI) med 125 till 280 hästkrafter, samt tre turbodieslar (TDI) med 120 till 190 hästkrafter. Den snålaste versionen kallas GreenLine och ska dra 3,7 l/100 km, enligt Skoda.
Nya Superb får inga LED-strålkastare, här förlitar man sig istället på bi-xenon och halogen. Dock kan bilen fås med automatisk avbländning och maskering av helljuset. Andra säkerhetshöjande system som är nya för modellen är bland annat autobroms, adaptiv farthållare och en nyutvecklad vingelvarnare.
Skoda säger att nya Superb kommer finnas med infotainmentsystemen Apple Carplay och Android Auto, bilen är även den första Skodan som kan levereras med inbyggd internetuppkoppling.
Diskutera: Vad tycker du om nya Skoda Superb?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag tycker att den är snygg, faktiskt riktigt lyckad design. Den tidigare lite plufsiga framtoningen är helt borta, det ska bli intressant att se den i verkligheten.
CarPlay :-) Äntligen.
Fast tycker ändå att Skoda kunde designat egna framlampor istället för att ogenerat låna från Seat's lagerhylla.
Och tycker den har lite väl mkt överhäng baktill
Två funderingar dock..
Är det en "halvkombi" som förr och behåller den nuvarande generations baklucka som kan öppnas på två olika sätt?
Den ser ut som alla andra Skodamodeller nu förutom baken som har lite annorlunda lyktor.
Säkert en trevlig vagn att köra.
Modern men ändå lite klassisk formgivning, snygg som tusan, en egen design som kommer att hålla länge jämfört med många andra som har dagslände-formgivning
Varför kan inte Vi bilägare slänga upp en liten faktaruta om bilen under bilden eller nåt, där data står, tex vikt, längd, bredd och bränsleförbrukning osv. Rätt intressanta uppgifter enligt mig. Om de nu finns :-)
Denna är absolut en väldigt stark kandidat när man gör ett bilbyte om några år.
Ja hur är det med bakluckan, är den som tidigare halvkombi med två sätt att öppna ?
"benutrymme bak på 157mm" ??? det måste väl variera efter hur man har framstolen som i andra bilar.
Hur stort det är måste ju rimligen relateras till några konkurrenter.
Bakluckan är av traditionell typ, alltså inte delad
Ångar att jag bytte min VW mot en Volvo V40. Ful och trång och obekväm med en billig känsla. Skulle köpt en Octavia istället eller kanske väntat på den här. Det är en annan och bättre kvalitet i en Audi/VW/Skoda.
Absolut snyggare än Passat! Men Toyota Avensis leder, inte minst på priset!!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.