BMW och Mastercard har tagit fram ett kreditkort som kan låsa upp bilen.
På elektronikmässan CES i Las Vegas visar BMW nya laserlyktor och ett kreditkort som även fungerar som bilnyckel. Dessutom viker det tyska prestigemärket sig och börjar med pekskärm.
BMW gör tyska kollegorna Audi och Volkswagen sällskap på elektronikmässan CES i som just nu pågår i Las Vegas. Där visar BMW en version av elbilen i3 som fått ett 360-graders kamera- och radarsystem för att möjliggöra helautomatisk parkering. Systemet lägger grunden för tillverkarens kommande system för autonom körning i vanlig trafik.
Prestandabilen M4 har inför mässan utrustats med en uppdaterad variant av de laserstrålkastare som redan nu erbjuds till sportbilen i8. Lyktorna på M4:an har en räckvidd på mastiga 600 meter och ska vara 10 gånger starkare än såväl xenon- som LED-ljus. Energiförbrukningen uppges vara 30 procent lägre än de nya snåla LED-ljusen. För att undvika att blända andra trafikanter har bilen fått kamerabaserad avbländningsautomatik. En smart spotlightfunktion i strålkastaren kan även upptäcka djur eller fotgängare i mörker på upp till 100 meters avstånd.
BMW stretade länge emot utvecklingen med pekskärmar till deras iDrive-system. Rullhjulet kompletterades med snabbknappar som kompletterades pekplatta men nu har steget tagits fullt ut med en nyutvecklad pekskärm. En 3D-sensor i taket ska läser av handrörelser vilka liksom i Volkswagens Golf R Touch-koncept ger dig tillgång till vissa funktioner utan att du ens behöver röra skärmen. Det är fortfarande oklart när vi ser nya iDrive i en produktionsbil.
Något som däremot inte hittas hos någon annan just nu är ett kreditkort som även fungerar som bilnyckel. I ett samarbete med Mastercard har BMW tagit fram ett kreditkort som även låser upp bilen är du närmar dig den.
Diskutera: Vad tycker du om BMW:s nya tekniska lösningar?
Prestandabilen M4 har inför mässan utrustats med en uppdaterad variant av de laserstrålkastare som redan nu erbjuds till sportbilen i8. Lyktorna på M4:an har en räckvidd på mastiga 600 meter och ska vara 10 gånger starkare än såväl xenon- som LED-ljus. Energiförbrukningen uppges vara 30 procent lägre än de nya snåla LED-ljusen. För att undvika att blända andra trafikanter har bilen fått kamerabaserad avbländningsautomatik. En smart spotlightfunktion i strålkastaren kan även upptäcka djur eller fotgängare i mörker på upp till 100 meters avstånd.
BMW stretade länge emot utvecklingen med pekskärmar till deras iDrive-system. Rullhjulet kompletterades med snabbknappar som kompletterades pekplatta men nu har steget tagits fullt ut med en nyutvecklad pekskärm. En 3D-sensor i taket ska läser av handrörelser vilka liksom i Volkswagens Golf R Touch-koncept ger dig tillgång till vissa funktioner utan att du ens behöver röra skärmen. Det är fortfarande oklart när vi ser nya iDrive i en produktionsbil.
Något som däremot inte hittas hos någon annan just nu är ett kreditkort som även fungerar som bilnyckel. I ett samarbete med Mastercard har BMW tagit fram ett kreditkort som även låser upp bilen är du närmar dig den.
Diskutera: Vad tycker du om BMW:s nya tekniska lösningar?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag tycker det är obehagligt att bilar ska förses med spelkonsoler för nördar.
Att ha en mängd trams i mobilen är en sak, men i bilar ska det vara logiska fysiska kontroller.
BMW har ju stått emot länge, men tvingas tydligen in i det nya modetramset.
Instämmer till fullo med saabnisse.
Med rejäla knappar och vred behöver de knappt belysas. Man känner var de är, hur de är ställda och hur de ska manövreras.
Jag är heller inte så förtjust i knappar utan indikatorer, utan allt visas på en skärm. Visst, man får all info på ett och samma ställe, men det är ändå lite avigt att slänga en blick på knappen man tänker använda (typ Volvos stolsvärme) för att sen lyfta blicken till rätt ställe på skärmen för att se vad som hände.
Instämmer med både saabnisse och Roy J! Just detta Roy säger om Volvo håller jag med om, eftersom jag har en Volvo. Att sen stolsvärmen ska ha 3 styrkor tycker jag känns onödigt. Använder NÅN alla dessa 3 steg? Personligen slår jag på max och när värmen kommer slår jag av. Men att slå av innebär att man får knappa sig ner till noll, vilket alltså kräver 3 tryck på samma knapp och koll på skärmen högst upp... Provkörde nyligen en Subaru Outback och gillade "90-tals reglaget" mellan stolarna, där man bara slog av och på värmen med ett enkelt tryck. Varför krångla till det? Med pekskärm hinner man förmodligen både köra i diket och steka arslet av sig innan man får av eländet... ;P
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.