Nästa artikel
Nya körcykeln fungerar – så mycket bättre är WLTP-bilarna
Vi Bilägare granskar

Nya körcykeln fungerar – så mycket bättre är WLTP-bilarna

Publicerad 20 januari 2020
Det gamla sättet att mäta förbrukning i nya bilar var ökänt dåligt. Den nya körcykeln är betydligt mer realistisk, visar vår genomgång.

Många som själva mätt hur mycket bilen drar vet att det tidigare varit svårt att komma ned i tillverkarnas egna förbrukningssiffror. Körcykeln som användes för att mäta förbrukning och utsläpp, NEDC, har varit ökänt snäll och tillåtande – och det är därför de officiella siffrorna ofta varit svåra att nå.

Men när den nya och mycket strängare körcykeln WLTP infördes verkar något ha hänt. Vi Bilägare mäter bilarnas verkliga förbrukning i alla våra tester, och även om siffrorna inte alltid är jämförbara mellan olika tester är det intressant att titta på skillnaden mellan officiell och verklig förbrukning i procent.

I den här granskningen har vi gått igenom samtliga testbilar från 2018 och fram till idag, totalt 108 bilar. Siffrorna visar tydligt att WLTP-körcykeln är betydligt mer realistisk än NEDC-körcykeln.

När förbrukningen mättes enligt NEDC fick vi en 13 procent högre testförbrukning i våra testade bensinbilar. För dieselbilar och elbilar var skillnaden hela 21 procent. Om den årliga bränslekostnaden är exempelvis 10 000 kronor innebär det att bilägaren får betala 2 100 kronor mer om året för bränslet än enligt den officiella siffran.

När förbrukningen nu mäts enligt den hårdare WLTP-körcykeln visar det sig istället att bensin- och dieselbilarna i våra tester faktiskt var snålare i verkligheten än i testlabbet. Skillnaden var två respektive sex procent. De elbilar vi testat är dock fortfarande något törstigare (sex procent) i verkligheten än i körcykeln.

De hybridbilar vi testat har haft hyfsat realistiska förbrukningssiffror både med NEDC och WLTP.

Du som är nyfiken på våra tester och vill veta förbrukningen i verklig trafik – klicka här för att se alla tester. Som Premiummedlem eller tidningsprenumerant har du tillgång till hela arkivet!


Så mycket mer (eller mindre) drar bilen i verkligheten – jämfört med körcykeln

NEDC-körcykeln WLTP-körcykeln
Bensin 13% –2%
Diesel 21% –6%
El 21% 6%
Bensinhybrid 4% 2%
Totalt 15% 0%

Så skiljer sig WLTP från NEDC

WLTP NEDC
Starttemperatur Kall Kall
Längd på testet 30 min 20 min
Andel av tiden stillastående 13% 25%
Sträcka 24 km 11 km
Snitthastighet 50 km/h 34 km/h
Högsta hastighet 131 km/h 120 km/h
Klimatanläggning Avstängd Avstängd
Testtemperatur 23°C 20–30°C

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.