Nästa artikel
Koenigsegg One:1 – första bilden
Nyheter

Koenigsegg One:1 – första bilden

Publicerad 10 februari 2014 (uppdaterad 11 februari 2014)
Sveriges nya superbil heter Koenigsegg One:1. Här är första bilden på den 1 340 hästkrafter starka fartvidundret från Ängelholm.

Nu visar sportbilstillverkaren från Ängelholm första bilden på nya superbilen Koenigsegg One:1 som får premiär på bilmässan i Genève i början av mars.

Bilen är en extra vass specialversion av redan vassa Koenigsegg Agera och modellnamnet One:1 skvallrar om att förhållandet mellan vikt och effekt är 1:1.

Tack vare lättviktsmaterial som kolfiberförstärkt plast stannar vågen på 1 340 kilo samtidigt som motoreffekten är 1 340 hästkrafter. En hästkraft per kilo med andra ord.

Än så länge är det inte känt hur snabb bilen är, men räkna med att toppfarten är långt över 400 km/tim och att bilen gör 0-100 km/tim på mindre än tre sekunder.

Diskutera: Vad tycker du om Koenigsegg One:1?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-02-10 11:28
Hackenbush

Bara ett ord behövs för denna bilen och det är "häftig"
Att en stor vinge där bak behövs har Top Gear bevisat som körde av banan med en Koenigsegg vid tidtagning på deras bana för att marktrycket bak var för lågt för att ge stabilitet utan vinge.
Här lär Bugatti Veyron ligga i lä tror jag.

#2 • Uppdaterat: 2014-02-10 12:02
Eric H

..ffa designmässigt.
Veyron är ju inte nån designfullträff precis..

#3 • Uppdaterat: 2014-02-10 12:19
Roy J

Smaken som baken. Jag gillar verkligen Bugattin. Men den är otroligt komplicerat byggd (och därmed tung) med alla sina kylare med mera.
Koenigsegg lär återta platsen på tronen.
Vad nu vi dödliga egentligen har för glädje av detta.

#4 • Uppdaterat: 2014-02-10 12:34
Leif Kavander

Kul att det byggs häftiga bilar i Skåne

#5 • Uppdaterat: 2014-02-10 12:37
hultarn

Den här vingen är.... Vulgär. Men så är bildvinkeln väl vald ockå.
Jag föredrar Koenigsegg framför Weiron 7 dar i veckan, även om de egentligen inte spelar i samma kategori.

Oavsett, så är det imponerande att lilla Koenigsegg kan lyckas prestera så bra. Bugatti har ju helt andra förutsättningar.

#6 • Uppdaterat: 2014-02-11 08:45
Kandidat

Det är några viktiga skillnader mellan Koenigsegg och Bugatti Veyron. Den absolut största skillnaden är att Veyron är byggd för att vara relativt komfortabel samtidigt som den är snabb. Som när James "Captain Slow" May var uppe i 415 km/h och det absolut största problemet var att han blev ruskigt fartblind (så han höll på att kliva av i motorvägsfart enligt vad han sa).

Den risken är minimal i en Koenigsegg, som också med One:1 ger en specifik effekt som är rena knock-outen på Koenigsegg.

Koenigsegg är helt enkelt bilen olagom. Och det är ganska befriande!

#7 • Uppdaterat: 2014-02-11 20:17
PREVIA

Nu är det bra om det inte bara går att köra fort rakt fram utan även om vägen svänger något för dessa bilar som passar bäst på bana.
http://nurburgringlaptimes.com/lap-times/lap-times-top-100/

#8 • Uppdaterat: 2014-02-11 22:24
hultarn

Previa: ja, där hävdade ju Koenigsegg sig bra. Duktigt gäng!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.