Bara fyra år efter premiären rullar Hyundai ut ersättaren till modellen i30. Här är det första smakprovet.
På bilsalongen i Frankfurt i mitten av september premiärvisas nya generationen Hyundai i30. För att trissa upp förväntningarna visar den sydkoreanska tillverkaren nu en första illustration.
När det gäller design inrättar sig Golfklassmodellen i det formspråk som presenterats i och med ix20, ix35 och i40. Det innebär bland annat mer svepande linjer, långt uppsträckt vindruta och sexkantig kylargrill.
Än så länge är inga tekniska detaljer kända, men räkna med mer information i anslutning till Frankfurtsalongen. Bilmässan slår upp portarna 13 september.
Diskutera: Vad tycker du om nya Hyundai i30?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hyundai i30 är i alla fall inte mer bullrig än Golf som är som ett tröskverk!
Stämmer bilden med verkligheten så är det klart snyggaste asiaten i C-segmentet. Väldigt lik en viss bil från Rüsselsheim som nyligen lanserades ;)
Nuvarande i30 känns ju fortfarande ganska modern, med en facelift och förbättrad ljudisolering hade de kunnat vänta ett par år med ersättaren. i30 är för övrigt mest sålda importbil i Tyskland (om man bortser från halvtyska Skoda,som säljer bättre).
Som kuriositet kan nämnas att systerbilen Cee´d säljer relativt dåligt i Tyskland, ungefär lika många exemplar säljs i lilla Sverige, som i stora Tyskland.
Leifer:
Ingen information än så länge, men vi har förstås anledning att återkomma till det i ett kommande test.
/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare
Leifer, jag håller inte med om att i30 är bullrig. Min bil går mycket tyst och fint. Kanske bilarna tillverkade i Korea har bättre ljudisolering än de tllverkade i europa. Jag tror inte att det är möjligt att de svenska vägarna är ännu sämre än våra vägar här.
I australien säljs bilen med vanlig gammaldags automatlåda, vilket ger en bil som är underbar att köra. Vad jag mins var jag dessutom förvånad över hur tyst det var i kupen
I Sverige, och även vanligt i övriga Norden, används en särskild typ av asfalt som innebär högre ljud i våra bilar här. Det handlar inte om dåliga vägar per se, utan även en bra väg med denna asfalt låter. Många bilar på svenska marknaden är mindre bra på att dämpa detta buller. Dagens i30 är ett exempel på en av flera modeller som har problem med denna speciella asfalt.
Asfalten som används i Sverige leder väta bättre och innebär ökat grepp på höst och vår jämfört med den asfalt som används i övriga Europa.
Ja vår asfalt är unik, en nylaggd väg är lite tystare första vecka, och studerar man en nylagd väg ser man det finns minimalt med bindemedel (bitumen) i den, så det är inte en slät yta, utan liknar mera grusgång, fast där stenarna sitter fast.
Det är bara att åka över bron till Danmark så blir det knäpptyst i i bilen.
Hur som helst, bilen på bilden var snygg.
Våra i30 har innerskärmar som standard. Det kanske hjälper. Jag håller inte riktigt med Megamannen. Automatlådan är bara 4-växlad men den helt nya Elantra har en 6-växlad automat och den växlar vesäntligen mjukare. Jag skulle tro att nya i30 får den lådan. Jag skulle också tro att nya i30 blir något större därför att den nya Accent som började säljas här den här veckan är bara 10 cm kortare än den nuvarande i30.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.