Hyundais presenterar nu den andra generationen av lilla i10. Jämfört med föregångaren är bilen längre och bredare men också lägre.
Nya generationen av Hyundais minsting i10 bygger på en helt ny plattform och här får vi lite information tillsammans med tre exteriörbilder. Bilen är 8 cm längre, 6,5 cm bredare och 5 cm lägre än sin föregångare som nu har sålts under fem års tid. Axelavståndet har också förlängts med 5 cm.
Förändringarna ska ha lett till en bekvämare och rymligare bil med bättre kvalitetskänsla och förbättrade köregenskaper som ska kunna jämföras med lite större bilar.
Bagageutrymmet har vuxit med 10 procent till 252 liter och benutrymmet i bilen ska enligt Hyundai vara bland det bästa i klassen. I10 får också en del säkerhets- och komfortutrustning från Hyundais större modeller.
Nya i10 är designad i Europa och riktar sig också just till den europeiska marknaden. Tillverkning kommer att ske i Turkiet med start i september. Ingenting nämns om motorer men troligt är att vi får reda på det när Frankfurtsalongen närmar sig, där bilen kommer att presenteras fullt ut.
Diskutera: Vad tycker du om nya Hyundai i10?
Förändringarna ska ha lett till en bekvämare och rymligare bil med bättre kvalitetskänsla och förbättrade köregenskaper som ska kunna jämföras med lite större bilar.
Bagageutrymmet har vuxit med 10 procent till 252 liter och benutrymmet i bilen ska enligt Hyundai vara bland det bästa i klassen. I10 får också en del säkerhets- och komfortutrustning från Hyundais större modeller.
Nya i10 är designad i Europa och riktar sig också just till den europeiska marknaden. Tillverkning kommer att ske i Turkiet med start i september. Ingenting nämns om motorer men troligt är att vi får reda på det när Frankfurtsalongen närmar sig, där bilen kommer att presenteras fullt ut.
Diskutera: Vad tycker du om nya Hyundai i10?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ser ju betydligt trevligare ut än den gamla modellen. Och den vill jag minnas tillverkas i Indien så en EU-tillverkad bil känns ju inte heller helt fel.
Turkiet? EU? Mått och vikt som en Fiat Panda. Rymlig som en Panda, men sämre sikt. Kan nog gå hem i stugorna.
Ooops - mitt fel. Turkiet är på listan över länder som vill bli medlemmar. Dock finns det många bilmärken som bygger bilar för den europeiska marknaden i Turkiet - bl a Toyota - och tydligen fungerar det bra.
Verkligen en multinationell bil. Föregångaren till i10, Atos, tillverkades i Korea.
i10 gen. 1 tillverkades i Indien och nu gen.2 i Turkiet . Var kommer nästa generation att tillverkas?
Ja, den ser väl inte så pjåkig ut.
Tydligen har de snott tandskyddet från tidigare Peugeot-modeller men i övrigt lyckats bättre med fronten.
Det där sidoskyddet ger onekligen lite Renault-vibbar - om det nu inte är alldeles för indraget för att fungera som ett skydd.
Jaha, då testar Hundaj att ogenerat kopiera grillen från Ford och dörrsdesignen från Renault
Renault-dörrsidorna kan jag hålla med om. Men grillen ser ju ut precis som den på förra i10 och alla andra Hyundaier, förutom att ribban är svart på den här och var lackerad på gamla i10. Ärligt talat snyggare än Fords grill som mest ser ut som en förvirrad fisk.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.