Det stora numret i Hondas monter på bilsalongen i Genève är Civic Tourer Concept, en konceptbil som förhandsvisar en ny kombivariant av Civic. Kombin lanseras i produktionsfärdig form i början av 2014 och det blir första gången Civic erbjuds som kombi sedan 2000, då den såldes som Civic Aerodeck.
Inte så mycket är känt om bilen, men Honda är noga med att påpeka att modellen är utvecklad i Europa, med europeiska bilköpare i åtanke. Maria Johansson, informationsansvarig vid Honda Sverige, säger att en kombiversion av Civic länge efterfrågats av både kunder och återförsäljare.
– Det är helt rätt för oss att få en Civic kombi, säger Maria Johansson.
Diskutera: Vad tycker du om nya Honda Civic Kombi?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Bra för den som gillar Honda och vill ha en liten kombi. Tänker man praktiskt så har man slösat bort innerutrymme när man gör kupén smal upptill och inte utnyttjar mer av bilens bredd. Det kan bli onödigt instängt.
Med denna bil ska Honda fortsätta vara ledande beträffande utrymmen i sin klass enligt egen uppgift. Man lär ha lagt bensintanken under framsätet, för att kunna erbjuda ett extra lågt lastgolv. Den kanske är rymligare än man tror, men Skoda Octavia lär den väl inte klå, under förutsättning att man hänför båda dessa till C-segmentet. Angående formgivningen får man travestera det gamla talesättet "se men inte synas" till "synas men inte se ut".
Blir svårt att "think outside the box" med denna bilen :-)
Gillar Civic, framför allt förra årsmodellen, för det lite futuristiskt sportiga utseendet - men här slår det över och blir faktiskt rent löjligt!
Honda är nog smått desperata att få fram en modell som kan vända deras sjunkande försäljning. Här i Australien sjönk Hondas försäljning med ca. 25 % förra året och vad jag förstår gick det ungefär lika illa i USA också.
Undrar hur dom löser vårt kombi-obligatorium nämligen dragkrok...:)
Nä - håller med om att detta var alldeles för extrem formgivning av en kombi.
Fast det kanske är nåt för vår vän Raphael som inte gillar mera konventionell formgivning...:)
Tyckte att nya Civic var en besvikelse designmässigt jmf med den gamla men i kombiversion funkar den riktigt bra!
Jämfört med nya Golf-kombin så ser denna betydligt modernare ut. Bra Honda!
Kombi? Är detta något att komma med i komibilarnas förlovade land?
Och var sätter man drsgkroken när man ska till tippen?
Erlandson, detta är ingen kombi, det är en "livsstilsbil" som det heter numera när man struntar i bakåtsikt och lastutrymme.
Eller så är det en kombi ;) Behöver man köra större grejer så köper man troligen en större bil. Om ni beskådar taklinjen från sidan så är den inte alls så låg som ni verka tro. Bakstammen är rätt rak och den höga "aktern" (plåten går upp högt) gör att man får mer lasturymme då man kan lasta mer innan rutan tar i. Ja rutan är lutande. Men sista bilen som lanserades med verikal bakruta var Honda Accord, och den tycker ju alla är så ful. För den har vertkal bakruta. Så då gör ingen bilar med vertikal bakruta längre (suvar borträknade). Och då gnäller folk för det. Sanningen är troligen att den lastar rätt bra för att vara en så liten bil.
Ang bakåtsikt så finns inte inte många bilar utöver Prius med sin lilla konstiga ruta där man kan se lekande bart etc. För alla övriga scenarion har bilen så kallade backspeglar som är fullt dugliga att backa med. Som man dessutom inte får nackspärr av att använda. Den lär dessutom ha backvarnare som upptäcker hinder.
Ang dragkroken så får man anta att det centrerade avgassystemet är en konceptdetalj.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.