Volkswagens Transporter-modell har tillverkats i 12 miljoner exemplar sedan 1950.
Volkswagens nuvarande Transporter/Caravelle har 11 år på nacken. Nu kommer en förnyad version med fokus på aktiva förarstöd.
Det har inte skett några större förändringar från den nuvarande Transporter-generationen till den sjätte och senaste som nu presenterats.
Det är fortfarande en tålig skåpbil som utgör grunden och som i Caravelle- och Kombi-utförande kan ta upp till nio personer. Takhöjder och hjulbaser, liksom utrustningsnivån inne i kupé, kan varieras för att passa allt ifrån trupptransport till en lyxig flygplatsskyttel.
Under huven finns Volkswagens TDI-motorer i fyra utföranden med 84–204 hästkrafter. Bensinmotorerna är bara två och med antingen 150 eller 204 hästkrafter. Samtliga av de nya motorerna som är Euro5- och Euro6-klassade får Start- och stopsystem som standard vilket ska bidra till en i snitt 15 procent lägre bränsleförbrukning jämfört med tidigare modellen.
Liksom med faceliften av lillebror Caddy så är de verkliga nyheterna att Transporter numera fått flera aktiva säkerhetssystem. Radar-, laser- och kamerateknik ger bilen adaptiv farthållare, autobroms i hastigheter under 30 km/tim, automatiskt helljus och trötthetsvarnare. Dessa är tillval men Volkswagens system för att automatiskt bromsa bilen efter en första kollisionen för att motverka en andra (eller minskar riskerna vid en sådan) är standard.
Övriga tillval är elektroniskt ställbara stötdämpare i tre lägen (Comfort, Normal och Sport) och elektriskt öppning och stängning av bagageluckan. Av säkerhetsskäl kan minibussversionerna av bilen även få en röstförstärkande funktion via de bakre högtalarna för att underlätta kommunikation mellan föraren dem längst bak.
Inredningen har blivit ännu mer personbilslik och den 6,3 tum stora infotainmentskärmen har nu samma teknik som andra Volskswagen bilar som byter från displayläge till inmatningsläge när förarens eller en passagerares hand närmar sig den.
Diskutera: Vad tycker du om nya Volkswagen Transporter?
Det är fortfarande en tålig skåpbil som utgör grunden och som i Caravelle- och Kombi-utförande kan ta upp till nio personer. Takhöjder och hjulbaser, liksom utrustningsnivån inne i kupé, kan varieras för att passa allt ifrån trupptransport till en lyxig flygplatsskyttel.
Under huven finns Volkswagens TDI-motorer i fyra utföranden med 84–204 hästkrafter. Bensinmotorerna är bara två och med antingen 150 eller 204 hästkrafter. Samtliga av de nya motorerna som är Euro5- och Euro6-klassade får Start- och stopsystem som standard vilket ska bidra till en i snitt 15 procent lägre bränsleförbrukning jämfört med tidigare modellen.
Liksom med faceliften av lillebror Caddy så är de verkliga nyheterna att Transporter numera fått flera aktiva säkerhetssystem. Radar-, laser- och kamerateknik ger bilen adaptiv farthållare, autobroms i hastigheter under 30 km/tim, automatiskt helljus och trötthetsvarnare. Dessa är tillval men Volkswagens system för att automatiskt bromsa bilen efter en första kollisionen för att motverka en andra (eller minskar riskerna vid en sådan) är standard.
Övriga tillval är elektroniskt ställbara stötdämpare i tre lägen (Comfort, Normal och Sport) och elektriskt öppning och stängning av bagageluckan. Av säkerhetsskäl kan minibussversionerna av bilen även få en röstförstärkande funktion via de bakre högtalarna för att underlätta kommunikation mellan föraren dem längst bak.
Inredningen har blivit ännu mer personbilslik och den 6,3 tum stora infotainmentskärmen har nu samma teknik som andra Volskswagen bilar som byter från displayläge till inmatningsläge när förarens eller en passagerares hand närmar sig den.
Diskutera: Vad tycker du om nya Volkswagen Transporter?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tycker det hade varit mkt roligare om VW tog och byggde sin "bulli" som en modern ersättare till VW bussen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Microbus_Concept#/media/File:VW_Bulli_concept.jpg
En av marknadens främsta Utility Vehicles har blivit ännu bättre!
Den gamla har DET!
Den nya inte!
Är det riktigt att det blir 1.9? Senaste åren har man ju fokuserat på 2.0 för caravelle.
Skulle också hellre köpa den gamla versionen, den har så mycket mer karaktär.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.