Fiat satsar på utföranden som signalerar terrängegenskaper. Under hösten lanseras den lite mer oömma Panda Cross och ungefär samtidigt kommer nya Freemont Cross.
Terrängvarianten av sjusitsiga Freemont får bland annat nya stötfångare fram och bak, nya detaljer i krom, svarta ramar runt fram- och baklyktorna, och nya 19-tumshjul.
Motorutbudet består av två turboladdade dieslar på två liter som ger 140 eller 170 hästkrafter. Kraften skickas till framhjulen eller till både fram- och bakaxeln via en sexväxlad manuell låda eller en sexstegad automatlåda.
Den som känner igen Fiat Freemont från någon annanstans är inte fel ute, modellen är i själva verket en omarbetad Dodge Journey. Under januari nyregistrerades 97 exemplar av Freemont i Sverige, det gör modellen till Fiats mest sålda.
Diskutera: Vad tycker du om nya Fiat Freemont Cross?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tycker denna är rätt snygg för att vara en låtsasterrängbil.
Så nu skall bilarna ha tilläggsnamnet Cross? Va var det för fel med Sport?
Annars är inte Fiat "dumma", kommer med bilar med terrängegenskaper, de vet att vägunderhållet dras ner och att de pengar som kommer in till det, går till skola och andra samhälliga poster.
Cross är en förkortning av crossover. En crossover är en bil som är ett mellanting, en mix av flera olika biltyper. Och det kan man absolut säga att Freemont är - en 4-hjulsdriven minibuss med SUV-attribut.
Egentligen CUV, Crossover Utility Vehicle.
// Krister
"själva verket en omarbetad Dodge Journey".
Att byta två märken,ett i fronten och ett på bakluckan känns inte som en större omarbetning.
Måhända att detta är en låtsastertängbil, men det är iaf ingen låtsasbil som exempelvis Prius.
Har idag hämtat ut en Freemont och köpte den för att den var en bra kombination av allt! 7 stolar, navigation då jag tycker om att domineras, Handsfree, automat då jag börjar bli lite äldre och som grädde på moset AWD. Vet att det inte är en riktig terrängbil men i terrängen är man inte så ofta - (Hade en Nissan Patrol för sådär 15 år sedan o den provade jag bara i terrängen en gång och det var när jag provkörde den). Sedan är det ingen racer men nu när man bor strax utanför Stockholm där det i normalfallet är ungefär 5 meter till nästa bil spelar det ingen roll om man har 100 eller 400 HK det går inte snabbare ändå. Var en annan femma när vi bodde i Malmö o man kunde ta sig till Tyskland på 3- 3½ timme o blåsa på. I allafall Freemonten känns trygg o barn älskar den. Har köpt lite bling från Vmaxx i Tyskland - rostfria plåtar till trösklar o bakre stötfångar, uppsättning med mattor o en ramp till hunden. Sedan priset på 275.000 för att komma in närheten av samma komfort behöver man hosta upp minst 100.000 till och då pratar vi om Outlander, Alltrack, Santa Fe, Sorento o Tiguan som oxå är låtsas terrängbilar. Bara ett problem frun vill inte köra sin pendlar bil mer....
För Fiats marknad har det nog hänt lite mer än att märkena har bytts ut. Körde en liknande (dvs. en Dodge Journey) i Sydafrika, och det var sådär. Den drog en jävla massa soppa!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.