Här är de första riktiga bilderna på Ferrari 458 Spider. Motorn blir densamma som 458 Italia. Det vill säga V8 på 4,5 liter och 570 hästkrafter vid 9 000 varv/min.
Viktfördelningen är också densamma, med 42 procent av vikten på framhjulen. Torrvikten uppges dock till 1 430 kilo, jämfört med Italia som väger 1 380 kilo. Ingen dramatiskt höjning med andra ord.
Förändrad aerodynamik gör dock att toppfarten blir 320 km/tim istället för 325 km/tim och sprinten till 100 km/tim tar en tiondel extra – alltså 3,5 sekunder.
Taket är av hardtoptyp, utfört i aluminium. Ferrari uppger att man på så vis sparat 25 kilo jämfört med en lösning med tygsufflett. Tiden för att låta taket åka upp eller ner har kunnat skyndas på och tar bara 14 sekunder. Den enda tänkbara nackdelen är att motorn inte längre än synbar genom någon glasruta, som på föregångarna 360 Spider och F430 Spider.
En vindavvisare ingår i affären och enligt pressmaterialet ska man kunna köra taklöst i över 200 km/tim utan besvärande turbulens.
Ferrari 458 Spider begår publikdebut på bilsalongen i Frankfurt i mitten av september och beräknas komma till Sverige kort därefter.
Diskutera: Vad tycker du om Ferrari 458 Spider?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Låt mig få provköra en så skall jag tala om vad jag tycker :)
En redan opraktisk och dyr bil förefaller bli än mer opraktisk. Och säkerligen dyrare.
Blir nog ingen storsäljare i de nordiska länderna.
Gösta slår in öppna dörrar, en öppen supersportbil för 2 miljoner lär inte bli en storsäljare i något land... inte ens Saudiarabien, men om man inte förstår vitsen med denna typ av bilar behöver man ju inte bry sig heller.
Man skall kanske betänka att i dessa dyrare sportbilar så har man råd att ta fram tekniska nymodigheter som så småningom kanske kommer i "vanliga" bilar.
Så även om dessa sportbilar verkar vara onödiga så hjälper dom till att bryta mark för hela bilindustrin.
Tyckte faktiskt det Jes_ påpekar är RIKTIGT dåligt :p Ser inte klokt ut när det inte är ett galler eller fönster över motorn :p Svårt att få till med den där "mittbalken" kanske.
Ja fy Gösta och Gert ;) Dragkrok går säkert inte heller att montera - där sitter ju den alldeles för motorstarka motorn och dess alldeles för våldsamt ljudande avgassystem ;) Förbjud den!
Är ingen större fan av sportbilar men tusingen va vacker den är, superdupersnygg...
En sådan måste jag bara ha, det du Gösta :)
Roger!
Det skulle vara kul att se en Ferrari komma med släpvagn efter.
Det var en kille som var på FMCS (Ford Motorsport Club Sweden) som hade en Nissan Skyline GT-R R32 med dragkrok. Han använde den att dra sin banbil med.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.