Infrastrukturminister Åsa Torstensson klargjorde detta när hon på onsdagen deltog i öppnandet av trafikforskningsinstitutet VTI:s årliga transportforum i Linköping, berättar Dagens Nyheter (DN) idag.
- En ytterligare differentiering med tiokilometersgränser tror jag är viktigt för att vi ska få rätt hastighet på rätt väg och därför kommer förslaget så småningom i en proposition, säger Åsa Torstensson till DN, och tror att det ska öka acceptansen för hastighetsgränserna.Hon vill inte säga när riksdagen får förslaget utan bara att det blir någon gång under den kommande våren samt att arbetet redan pågår i hennes departement. Därmed är det också oklart när de nya hastighetsgränserna kan börja gälla, berättar DN.
När förslaget blir verklighet kommer det att på hastighetsskyltarna finnas tio olika sifferkombinationer: 30, 40, 50, 60, 70, 80, 90, 100, 110 och 120, till skillnda från dagens fem ordinarie gränser; 30, 50, 70, 90 och 110.
Försök pågår med 40 km/h i vissa tätorter och med 120 på E 6 i södra Halland.
Förslaget om att anpassa hastighetsgränserna till vägen och andra omständigheter kom från Vägverket år 2005, men tidigare infrastrukturministern Ulrica Messing (S) ville då inte göra lag av idéerna.
- Vi har i dag en ökad rörlighet bland människor som vi inte hade för några år sedan. Då tror jag att varje del av förändrat beteende som vi kan bidra till, till exempel att förändra hastigheterna, då ska vi använda oss av de redskapen, säger Åsa Torstensson till DN.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.