Nästa artikel
Nya dieselbilar är giftigare än befarat
Nyheter

Nya dieselbilar är giftigare än befarat

Publicerad 30 juni 2017 (uppdaterad 30 juni 2017)
Nya dieseldrivna bilar släpper ut upp till fem gånger mer hälsofarlig kväveoxid än vad man tidigare trott.

IVL Svenska Miljöinstitutet har sammanställt data från avgasmätningar av drygt 30.000 dieselbilar certifierade enligt Euro 5 och 6 och som körts i verklig trafik i Göteborg. Resultaten visar att utsläppen av hälsofarliga kväveoxider, NOx, är betydligt högre i verkligheten än vad som anges i typgodkännandet.
– Det här bekräftar vad vi tidigare befarat; att även de senaste dieselbilarna har höga utsläpp av kväveoxider. Det visar att lagstiftningen och tidigare utsläppskontroller tyvärr inte har fungerat som de ska, säger Åke Sjödin, forskare på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Mätningarna visade också att bilarna avger mer kväveoxider vid kyligare väderlek, något som är mycket ogynnsamt för Sverige och vårt relativt kalla klimat. Euro 5-bilarna var som mest känsliga för detta och för dem handlar det om 60 procent högre utsläpp vid 10 plusgrader jämfört med vid 25 plusgrader.

Just Euro 5 och 6-klassade dieseldrivna personbilar står enligt IVL för en femtedel av Sveriges totala utsläpp av kväveoxider, vilket motsvarar den mängd som all lastbilstrafik i landet producerar.

Trots att bilarna släpper ut för mycket, har det ändå skett en förbättring från Euro 5 till Euro 6.
– Det här kan ändå ses som ett genombrott. Tidigare har vi praktiskt taget inte sett någon förändring i utsläppen mellan avgasstandarden Euro 2 och Euro 5 i verklig körning. Nu ser vi äntligen en minskning med Euro 6-bilarna, även om det är långt kvar innan de möter förväntningarna som ställs av lagkraven, säger Åke Sjödin.

I undersökningen rangordnades också bilmärken utifrån hur väl de höll sig till officiella siffror om NOx-utsläpp kontra hur mycket som egentligen kom ut ur avgasröret under verklig körning. När det gäller Euro 5 var Renault, Fiat, Nissan och Volkswagen värsta syndarna, med emissioner som översteg 20 g/kg bränsle. Till Euro 6 gjorde Volkswagen en rejäl förbättring och placerade sig istället bland dem som släppte ut minst. Renault fortsatte vara värsta utsläppsboven, med 35 g/kg, följt av Nissan på 15g/kg och Subaru, Peugeot och Ford på 10g/kg.
 
Diskutera: Vad tycker du om undersökningen?

Genomsnittligt NOx-utsläpp i gram per kilo bränsle för Euro 5-certifierade bilar.

Genomsnittligt NOx-utsläpp i gram per kilo bränsle för Euro 6-certifierade bilar.

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.