Tidigare under hösten avslöjade Volvos syskonmärke Lynk & Co framtidsplanerna. En helt ny elbilsplattform ska ligga till grund för flera nya modeller, även hos Volvo.
Den första elbilen som ska bygga på den nya arkitekturen är redan visad i konceptform: Lynk & Co Zero blir en crossoverutmanare till bland andra Jaguar I-Pace och Tesla Model Y.
Plattformen i fråga heter SEA (Sustainable Experience Architecture) och är en arkitektur som helt och hållet är framtagen för eldrivna modeller och inte behöver ta hänsyn till någon förbränningsmotor. Den här arkitekturen ska även användas av andra Geelymärken, inklusive Volvo och Polestar.
Upp till 70 mils räckvidd
Nu har de första utvecklingstesterna av nya Lynk & Co Zero inletts i Kina. Företagets mål har varit att bilen ska gå från konceptstadiet till förproduktionsbil på tre månader.
Lynk & Co avslöjar också att bilen ska få adaptiv luftfjädring med olika lägen och en accelerationstid till 100 km/tim på under fyra sekunder. Den snabbaste versionen av Tesla Model Y klarar samma sprint på 3,7 sekunder.
Bilen får dessutom ett 800-voltssystem som möjliggör snabb ladning och räckvidden ska ligga på upp till 70 mil beroende på körcykel. Batteriet ska för övrigt inte tappa någon effekt under de första 20 000 milen, lovar Lynk & Co, och den totala livslängden ska ligga på 200 000 mil.
Som det ser ut nu ska de första leveranserna av Lynk & Co Zero ske under fjärde kvartalet 2021 – alltså om drygt ett år.
Läs också: Elsuven som avslöjar Volvos nya elbilsmodell
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Så här skriver Lynk & Co: ”Performance is paramount with the ZERO EV, with a targeted range of 700km and an 800-volt battery pack that has no power degradation for the first 200,000km of its targeted 2-million-kilometre lifespan”. De pratar alltså om degradering av effekt och inte av effekttäthet.
Handlar inte om milen, utan snarare åren. Kör du 20.000 mil på två år som taxi i större stad så kommer säkerligen inte batteriet gå sönder. Det ladda och töms, är alltid varmt. Men efter 12 år och 20.000 mil så är det säkert en annan sak. Är väl vid kyla man kommer märka av de största dipparna i batteriet.
Men om de nu tror att deras batterier kommer hålla 200.000mil, så ge garanti med fritt byte på det då. Om inte, så är det en PR-jippo.
Är Lynk & Co bättre än Volvo?
Dom erbjuder livstids garanti också men det är nog bäst att läsa det finstilta ganska noggrant. Låter lite för bra för att vara sant.
Tror inte heller batteripaketet tappar något i effekttäthet som påverkar påstådd prestanda de första 20000 milen.
Frågan är ju alltid om energitätheten minskar...?
Men som vanligt. Klarar folk att skilja på effekt och energi?
Eller är artikeln korrekt översatt, men att Erik inte klarar av att förstå att effekttätheten är ointressant?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.