Nästa artikel
Nya Dacia Dokker – rumänsk Kangoo
Nyheter

Nya Dacia Dokker – rumänsk Kangoo

Publicerad 23 maj 2012 (uppdaterad 23 maj 2012)
Rumänska lågprismärket Dacia är på offensiven. Nu breddas modellprogrammet med Dokker och skåpbilsvarianten Dokker Van.

Renaults lågprismärke Dacia presenterar nu sin variant av moderbolagets modell Kangoo. Bilen kommer att erbjudas i två utföranden, antingen som regelrätt skåpbil med plats för två (Dokker Van) eller som femsitsig personbil (Dokker).

Båda varianterna erbjuds med en eller två skjutdörrar, fyrcylindrig bensinare på 1,6 liter eller en turboladdad dieselmotor på 1,5 liter. Bilarna ska byggas i Dacias fabrik i norra Marocko, sida vid sida med nya familjefraktaren Lodgy.

Modellen har namngetts efter engelskans ”dockworker” (hamnarbetare), vilket enligt Dacia ska signalera att bilen är robust, rationell och har plats för mycket bagage.
 
Dokker och Dokker Van börjar säljas i Marocko i juni och därefter följer lansering på andra marknader i Europa. Om bilen kommer till Sverige är ännu osagt.

Diskutera: Vad tycker du om nya Dacia Dokker?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-05-23 10:23
Mistro

En budget Kangoo,..varför inte?

#2 • Uppdaterat: 2012-05-25 00:46
Serber

Klarar den 5 stjärnor i krocktest då? eller ligger den 15år efter som tidigare modeller?

#3 • Uppdaterat: 2012-05-25 07:56
Mistro

Dacia ligger inte 15 år efter då det handlar om krocksäkerhet då bilarna som bekant byggs utav Renault.
Att kräva 5 stjärnor utav en transportbil i den här prisklassen är nog att begära lite väl mycket.
Som alternativ till en äldre kangoo,Partner,caddy mfl så är den klart att föredra.
Som ny ....rena fyndet!

#4 • Uppdaterat: 2012-05-25 18:06
Tobo

Med tanke på vad Logan, Duster och Sandero presterat i krocksäkerhetstester så ligger dom 15 år efter, trots att Renault står bakom Dacia.

#5 • Uppdaterat: 2012-05-28 01:14
Roger Skagerström

Mistro: En Budget-Kangoo i förhållande till den vanliga, påkostade Kangoon? :D :D :D

Undrar om det kommer kännas värt för den som köpt en Mercedes Citan när folk tror det är en Dacia :P

#6 • Uppdaterat: 2012-05-28 12:42
Mistro

"Roger": Det handlar inte om att en kangoo är påkostad utan att Dokker blir än mer prisvärd.
Tittar man på priserna på Kangoo så är de ju ändå inte direkt billiga,med tanke på att det i grunden ändå handlar om en transportbil och sådana skall ju utav någon anledning gärna vara väldigt enkla och ändå kosta det samma eller mer än en personbil.

"Tobo" : man kan ju se det ur flera perspektiv...Dacia bygger ju på äldre Renaultmodeller och de har också haft en ovilja att placera dyra hjälpmedel i bilarna för att hålla nere kostnaderna,vilket inte uppskattas utav oss.
Vi har många bilar idag som ståtar med 5 stjärniga resultat men dem flesta skulle inte kunna upprepa dem igen med dagens tuffare krav.
Nu har jag ingenting att jämföra med och vet inte säkert men det skulle förvåna mig om en Logan egentligen är mindre krocksäker än en Megane ll,som för sin tid var oerhört säker.
Det finns stora skillnader på pappret bara mellan -08 till -12 men hur stor skillnaden är vid en krock är svårare att veta.
Att tekniken i dagens Dacior går tillbaka till -98 eller rättare sagt att dessa bilar skulle vara lika säkra eller dåliga som den tidens bilar är rätt svårt att ta in och ännu svårare att visa någon fakta på.
Ganska svårt också att veta hur en bil ifrån -98 skulle klara dagens EuroNcap test.

#7 • Uppdaterat: 2012-09-18 16:24
Raphael

Detta är ingen version av Kangoo då Dacian har helt egen formgivning. Under skalet är det möjligt de delar många komponenter, som brukligt är mellan Dacia och Renault, men den yttre formen är helt egen och troligen är även interiören egen och antagligen i princip samma som för Lodgy.

Gällande säkerheten och att Dacia skulle vara 15 år efter... Dacia Sandero fick fyra stjärnor i Euro NCAP när den testades för ett par år sedan, med sidoairbags som modellen har i Sverige. Fyra stjärnor i Euro NCAP motsvarar 5 stjärnor för 5 år sedan. Den säkerhet som Dacia hade för två år sedan fanns inte ens påtänkt för femton år sedan och jag krockar då hellre i en två år gammal Dacia än en 15 år gammal Volvo.

När det gäller denna fixering på 5 stjärnor - det är ju något som Euro NCAP själva vill slippa, för när alla modeller får fem stjärnor så ser man inte skillnaden mellan modellerna som ändå finns. Detta gör att Euro NCAP har helt förändrat sitt poängsystem och detta gör även att betygen inte är jämförbara mellan årgångarna. I nya Euro NCAP så fäster man stor vikt vid elektroniska system som automatisk bromsning och styrhjälpmedel, alltså de aktiva säkerhetssystemen. I tidigare Euro NCAP versioner så fokuserade man främst på passiva säkerhetssystem - dvs hur väl en bil klarar en krock. Nya Euro NCAP fokuserar på hur bra en bil klarar av att undvika en krock själv. Så det är två helt olika förhållningssätt.

#8 • Uppdaterat: 2012-09-21 23:23
Raphael

En miss av Vi Bilägare är att artikeln inte nämner det faktum att Dokker i familjeversion ersätter dagens Logan MCV. Tillverkningen av klassikern Logan MCV upphör i år. Jag tror faktiskt att Dokker kommer till Sverige - Logan MCV i Van-version har ändå sålts i några exemplar här... Jag tror även att personbilsvarianten av Dokker kommer på grund av att Logan MCV är den näst bäst säljande Dacia här. (bäst säljer Duster). Känns märkligt om man inte tar in efterföljaren... eller så satsar man enbart på Lodgy som är mer komfortinriktad plus rymmer 7, Dokker familjeversion rymmer 5 och är enklare i utförandet.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.