Nya Citroën C3 med fräckare yttre.
När Citroëns småbil uppdateras får den karaktäristiska gummidetaljer – men svenskarna snuvas på utrustning på grund av kameraförbud.
Sedan introduktionen 2002 har lilla C3 sålt mer än 3,5 miljoner bilar. Nu är det dags för en ny version och den får en rejäl omgörning vad gäller utseende. Från storasyskonet C4 Cactus ärver C3 de karaktäristiska gummidetaljerna på sidorna, Airbumps, som ska skydda mot dörruppslag. Taket är fyra centimeter lägre för optimerad aerodynamik.
Det ska kunna gå att skräddarsy bilen och göra den mer personlig genom flera stylingval, till exempel olika färger på tak och sidospeglar.
– Nya C3 visar precis vad Citroën står för. Det är en bekväm bil med personlighet, designad för att tilltala nya kunder som söker en modern bil full av karaktär. En perfekt utmaning för vår bästsäljare, som står för nästan en av fem sålda Citroënbilar i Europa”, säger Linda Jackson, vd på Citroën.
På den svenska marknaden kommer inte nyheten ConnectedCam att finnas i bilarna. Detta på grund av kameraövervakningslagen. Systemet består av en inbyggd så kallad dashcam som till exempel kan spela in en video om bilen krockar.
Motoralternativen består av tre bensinare och två diesel. De bensindrivna motorerna är trecylindriga och heter Puretech 68, 82 och 110. Dieselmotorerna benämns BlueHDi 75 och 100.
Klicka på bildspelet för att se fler bilder.
Diskutera: Vad tycker du om Citroën C3?
Det ska kunna gå att skräddarsy bilen och göra den mer personlig genom flera stylingval, till exempel olika färger på tak och sidospeglar.
– Nya C3 visar precis vad Citroën står för. Det är en bekväm bil med personlighet, designad för att tilltala nya kunder som söker en modern bil full av karaktär. En perfekt utmaning för vår bästsäljare, som står för nästan en av fem sålda Citroënbilar i Europa”, säger Linda Jackson, vd på Citroën.
På den svenska marknaden kommer inte nyheten ConnectedCam att finnas i bilarna. Detta på grund av kameraövervakningslagen. Systemet består av en inbyggd så kallad dashcam som till exempel kan spela in en video om bilen krockar.
Motoralternativen består av tre bensinare och två diesel. De bensindrivna motorerna är trecylindriga och heter Puretech 68, 82 och 110. Dieselmotorerna benämns BlueHDi 75 och 100.
Klicka på bildspelet för att se fler bilder.
Diskutera: Vad tycker du om Citroën C3?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag blir glad av denna bil, den är både smart, snygg o ser ombonad ut.
En intressant utveckling framåt! Plattformen är en uppgraderad version av PF1 med flera förstärkningar för bättre distribution av krockkrafter och ökad vridstyvhet. Detta gör att Citroën även kunnat använda en längre och mjukare fjädringsväg utan att förlora i stabilitet.
Stolarna påminner exteriört om Cactus men är uppgraderade med ny insida med två lagers stoppning (en fast kärna och sn ett mjukare ytterlager). Troligt är att kommande uppgradering av Cactus får samma stolar.
Särskilt stor vikt har lagts på ljudisoleringen.
Airbumps är extra tillbehör finns inte i de lägre utrustningsnivåerna.
Nya automatlådan EAT6 finns både till bensin och dieselmotorer.
En intressant bil som jag tycker är snyggast i ljusgrönt med svart panoramatak! Insidan är mjuk med högklassig textil även på instrumentbrädan. Jag gillar stilen.
Jag ser personligen mest fram till nya C3 Picasso som snart lanseras. Den kommer fortsätta designriktningen från C4 Cactus och nya C3 både exteriört och interiört. Snart kommer även nya C5 och C4 (ej Cactus) som kommer att fortsätta denna nya design. Förutom C3 så kommer alltså 3 nya modeller till att lanseras inom 18 månader. Nya C5 får ett nytt fjädringssystem som ersätter hydrauliken och som kan bli extra tillbehör till övriga modeller på EMP2 plattformen (ej PF1). Dvs även nya C4 kan få systemet och även C4 Picasso i framtiden. Blir exklusivt för Citroën. Peugeot och DS kommer köra andra system. Citroëns optimeras för komfort och mjukhet.
Jag har för mej att den får det nya fjädringssystemet (källa: Franska Citroen hemsidan).
Förresten är det här med nya platformar till en stor del marknadsföring speciellt för PSA som redan tidigare haft platformar som lämpar sej för olika storlek av bilar (skalbara) och har använd samma delar i olika bilklasser osv.
Ska vi gissa att den kommer ligga kvar runt 90.de plats i registreringsstatistiken, som för övrigt även storasyskonet C4 Cactus håller till runt.
Eller kommer den ta ett skutt uppåt?.
Det trevliga med fransmännen är att de vågar gå från den tråkiga tråkgrå/svarta tyskstilen som allt för länge har dominerat inredningen i nya bilar.
Och så vågar de använda färger även utvändigt!
Men vågar Svensson köpa något som inte är tråkgrått eller silver?
Och vågar Svensson köpa något franskt?
Saabnisse, inredningen finns i tre färgsättningar: Brun-orange (bilden), svart/röd och svart/grå med grå-randigt tyg och mellangrå textil i instrumentpanelen. Väldigt snygg och sober, den borde tilltala även svenskar haha... :) och bilen finns i silver också för den som vill. :)
Peugo, nya C3 får en enklare version av Citroëns nya komfortsystem Advance Comfort. Mitt stalltips är att nya C5 får det fullt utbyggt, den släpps på marknaden våren 2017. Tror på hösten 2017 för nya C4. Nya C3 Picasso också våren 2017. Trolig premiär nya C5 på Parissalongen i Oktober.
Advance Comfort består ju av tre delar:
1. Nya stötdämpare med hydrauliska och innovativa "kuddar" för den äkta "svävande flygande mattan känslan" typ den gamla gasfjädringen (fast utan nivåreglering).
2. Nya säten med mekanisk "minnesfunktion" och flerlagersstoppning som anpassar sig efter kroppsformen som en Tempur-madrass.
3. Limning av kaross och chassi istället för svetsning, för ökad vridstyvhet och lägre ljudnivå.
Hela konceptet visades för två veckor sedan offentligt med en C4 Cactus uppgraderad med detta som prototypsbil. (Märkligt att ViB inte skrev en rad om det).
C3 får en enklsre typ av stolar (färre stoppningslager, bara två) men ändå mer avancerade än tidugare generation och vad andra småbilar erbjuder. Produktionstekniken med limning - vet ej. Citroën har sagt uppgraderad plattform/chassi.
Fjädringen - mjukare fjädring och längre fjädringsväg ja. Har inte sett nya C3 får det nya stötdämparsystemet, bara att det kommer ut på marknaden första kvartalet 2017. Både nya C3 och nya C5 kommer finnas ute då. Möjligen C3:an får det som tillval. Att nya C5 får det är klart sedan länge.
Jag tror definitivt att nya C3 kan bli populär, faktum är att första generstionen var poppis i Sverige men andra generationen - som såg mer konventionell ut - sålde inte lika bra. Köparna förväntar sig roligt designade småbilar från Citroën och det är nu vad de levererar!
Befriande med en småbil där tillverkaren pratar helt om komfort och inte ett ljud om sport och inga prestandaversioner eller stora motorer. De reserveras för DS märket.
Jo, tex C4 Cactus säljer ju som smör i solsken....
Cactus är väldigt populär utomlands. Nu är C3 ingen Cactus även om den har inspirerats av några designelement. Nya C3 är mer nedtonad och "normaliserad" i jämförelse vilket kan uppskattas i Sverige, plus att nya C3 både har fler komfortdetaljer (bättre säten, delbart baksäte, bättre ljudisolering, fler justeringsmöjligheter av ratten) och en högre säkerhetsnivå (filbytesvarning, autobroms m m) vilket ytterligare ökar attraktionen för svenska bilköpare.
C4 Cactus är dn specialmodell och kommer få en uppdatering, men kommande nya C4 blir större och en helt annan bil men Cactus kommer att finnas kvar i sortimentet i flera år till som en outsider för en särskild köpargrupp.
Hela Citroën-programmet Cactus-fieras dock utan den extrema bantning som gjordes med Cactus. Men visst kommer många designelement leva vidare. Nya C4 och C5 får också airbumps m m...
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.