Chevrolet breddar modellprogrammet. Nästa års tillskott heter Trax, en liten suv som är byggd utifrån samma plattform som används till kommande Opel Mokka.
Samma arkitektur, signerad moderbolaget General Motors, utgör grund för USA-sålda Buick Encore och småbilen Chevrolet Aveo. Även om Chevrolet inte tillkännager några dimensioner är tipset att Trax blir ungefär lika lång som Mokka, drygt 4,3 meter.
Trax får däremot en egen design och premiärvisas på höstens stora bilmässa, salongen i Paris som går av stapeln i slutet av september. Bilen lanseras på några av de 140 marknader där den ska säljas i slutet av året, men till Sverige kommer den först under våren 2013.
Liksom Opel Mokka lär Chevrolet Trax erbjudas i både två- och fyrhjulsdrivet utförande. Om motorerna dessutom blir desamma innebär det att två bensinare (1,4 och 1,6 liter) och en diesel (1,7 liter) kommer att ingå i paletten.
Jonas Ahnve är vd på Chevrolet Sverige:
– Chevrolet har en framgångsrik historia av att sälja suvar på den svenska marknaden, och med Trax får vi en tuff utmanare i det växande segmentet av småsuvar, säger han.
Diskutera: Vad tycker du om Chevrolet Trax?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ännu en bil inom GM, utvecklad av Opel och tillverkad i Korea?
Var hamnar vinst och görlust?
@Saabnisse. Jag har hävdat att Opel genom åren haft stor nytta av GM samarbetet, vilket dom också haft. Men får nog börja hålla med dig...
Cheva Trax får en betydligt bredare marknad än Opel Mokka, som får hålla sig till Europa.
Alla köper upp varann eller åtminstone köper av varann. Samma bilar med olika etiketter.
Opeln ser bättre ut i all fall - inte så svullen i nyllet.
Opel kommer snart att bli som Hyundai dvs. utvecklingen av nya bilar sker i Rüsselsheim, tillverkning i Korea och i låglöneländer.
Den här svullna bilen faller nog amerikanarna i smaken eftersom där är allt som är stort och svulstigt bäst., kvalité och annat kommer i andra hand.
Gillar Opeln bättre utseendemässigt. Chevan ser lite klumpigt designad ut fram.
Hoppas man slipper se Chevrolets öststatsmodeller i Sverige och Europa i sin helhet. GM USA har gett sig sjutton på att knäcka Europas bilindustri.
Sen man knäckt Opel blir det Peugeots tur i o med samarbetetet med PSA.
Man var från GM USA s sida rädda för att Opel, Vauxhall och Saab skulle gå samman och ta över aktiemajoriteten för GM Europe.
Jag är helt övertygad om att dessa tre märkens ingenjörer skulle ha medverkat till överlägsna produkter, som inte Amerikanarna skulle ha en chans att få åt sig till "sina" bilar.
Ser ut lite som en näsapa ;)
Men måste Cheva lite cred för de nuvarande modellerna. Cruze, iallafall som sedan, ser helt OK ut och även Aveo tycker jag får godkänt.
Jag föredrar Trax framför Opel Mokka då Chevan har en betydligt trevligare och mer ordnad interiör utan Opelns totala knapphysteri. Men tittar vi på själva bilens egenskaper blir jag ändå tveksam. Med tanke på bilens storlek är bagageutrymmet ynkligt, men det som jag är mest kritisk mot är motorerna och deras höga bränsleförbrukning. Trax med 115 hästars bensinmotor ligger på 0,65 l/mil blandad körning och 153 g Co2, detta är standardmotorn i programmet. Jämför med nya Renault Captur som med 120 hästars bensinmotor och automatlåda släpper ut 125 g Co2!
Tittar vi på dieslar så är Chevans 130 hästars diesel förvisso stark, men inte snål. Captur kommer med bensinmotorer första vändan till Sverige så jag har inga data för dess dieslar, men tittar vi på Peugeot 2008 så ligger dieslarna på 0,38 - 0,43 l/mil. Lägst med automatlåda på 92 hästars dieseln och då Pegan är lättare än Trax så räcker kraften till.
Dessutom har Peugeot lyckats kombinera start/stopp-system med automatlåda, vilket inte Cheva har lyckats med. Att 130 hästars dieseln och automat hos Chevan inte har start/stopp-system är en ynkedom!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.