Chevrolet Camaro 2016. Se fler bilder nedan.
Muskelbilarna spänner sina muskler. Nyligen presenterade Ford en ny Mustang – och nu kommer Chevrolets svar i form av en uppdaterad Camaro.
Chevrolet har följt rådande trend och bantat ner Camaron på olika sätt. Den är några centimeter smalare och kortare och väger 90 kilo mindre än sin föregångare.
Under huven hittas för första gången en fyrcylindring tvåliters turbomotor. Den totala systemeffekten på 270 hästkrafter med ett vridmoment på 393 nm ska enligt tillverkaren kunna ta bilen från 0-100 på mindre än 6 sekunder.
För den Camarospekulant som inte tycker att detta räcker finns mellanalternativet 3,6 liters V6:a på 330 hästar och 386 nm. Och så såklart storebror Camaro SS, en 6,2 liters V8 med 440 hk och 610 nm. Med SS följer även Magnetic Ride Control, ett system som ska läsa av vägen och justera fjädring för bästa väggrepp.
Varje motoralternativ ska finnas med en manuell låda med 6 växlar, eller en åttastegad automat.
Den sjätte generationen Camaro ska lanseras i Europa under våren 2016.
Diskutera: Vad tycker du om nya Camaro?
Under huven hittas för första gången en fyrcylindring tvåliters turbomotor. Den totala systemeffekten på 270 hästkrafter med ett vridmoment på 393 nm ska enligt tillverkaren kunna ta bilen från 0-100 på mindre än 6 sekunder.
För den Camarospekulant som inte tycker att detta räcker finns mellanalternativet 3,6 liters V6:a på 330 hästar och 386 nm. Och så såklart storebror Camaro SS, en 6,2 liters V8 med 440 hk och 610 nm. Med SS följer även Magnetic Ride Control, ett system som ska läsa av vägen och justera fjädring för bästa väggrepp.
Varje motoralternativ ska finnas med en manuell låda med 6 växlar, eller en åttastegad automat.
Den sjätte generationen Camaro ska lanseras i Europa under våren 2016.
Diskutera: Vad tycker du om nya Camaro?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Rent desigmässigt så föredrar jag Ford Mustang även om denna Camaron inte alls är dålig.
Japp, håller med!
Båda är ok men personligen saknar jag pontiac trans am samt av de moderna muskelbilarna är jag nog mer mopar vän challenger är en mer lyckad retro
Jag tycker de tappat bort det mesta av Camaros klassiska design här. Den här jättegrillen är ju totalt motsatt förebilden, och alla vassa veck ser inte heller snygga ut.
Det blir liksom inget flyt i linjerna.
Håller med Saslam om att Challenger är betydligt snyggare och mer "rätt".
OK, men Mussen är mer Musse än den här är Camaro.
Mustang alla dagar i veckan. Den här ser märkligt klumpig ut jämfört med förra upplagan. Det är ju dock en koloss till sportbil.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.