Första upplagan kom 1999, avlösaren lanserade 2006 och nu har det blivit dags för generation tre av suven som tillverkats i över 1,3 miljoner exemplar sedan starten.
Designen är försiktigt förändrad; det handlar snarare om evolution än revolution. BMW har framför allt anpassat formerna så att X5 ska smälta in bland andra nya BMW-bilar.
Nya X5 mäter 488,6 centimeter på längden, 193,8 på bredden och 176,2 på höjden. Det innebär att bilen blivit 3,2 centimeter längre, 0,5 bredare och 1,4 lägre. Samtidigt är axelavståndet på 293,3 centimeter lika stort som tidigare. Trots att bilen blivit större har vikten bantats med 90 kilo tack vare större användning av lättviktsmaterial.
Släktskapet med andra nya BMW-modeller syns inte minst på insidan. BMW utlovar mer exklusiva material, bättre komfort och större utrymmen. Bilköparen får också möjligheten att välja mellan två eller tre sätesrader, med andra ord fem- eller sjusitsigt.
Med två sätesrader och baksätet uppfällt lastar nya X5 650 liter, 30 mer än tidigare. Fälls stolsryggarna ökar volymen till 1 870 liter, 120 mer än i föregångaren.
En ny modell högt upp i BMW-hierarkin innebär också en hel del ny teknik. Bland annat erbjuds systemet Traffic Jam Assistant som förutom att anpassa hastigheten till framförvarande fordon styr bilen automatiskt i hastigheter upp till 40 km/tim.
Inledningsvis erbjuds nya X5 med tre motoralternativ, samtliga med fyrhjulsdrift och kombinerade med åttastegad automatlåda: X5 xDrive50i (ny V8-bensinmotor på 450 hästar), X5 xDrive30d (uppdaterad rak dieselsexa på 258 hästar) och X5 M50d M Performance (rak dieselsexa med trippelturbo på 381 hästar).
I december tillkommer fler alternativ, bland annat en fyrcylindrig motor och en bakhjulsdriven version. Tidigare har X5 alltid varit fyrhjulsdriven och försedd med motorer med minst sex cylindrar, men nu går suven nya tider till mötes.
Nya X5 ska, liksom sin föregångare, tillverkas i BMW:s amerikanska fabrik i Spartanburg, South Carolina. Försäljningen startar strax efter den officiella premiären som äger rum på bilsalongen i Frankfurt i mitten av september.
Diskutera: Vad tycker du om nya BMW X5?
Relaterade bildspel
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det känns som att den tappat mycket av det där "svulstiga" som biltypen kräver och som också utmärkte den lite mot sina mindre syskon. Bakifrån ser den ut precis som X3 .. eller kanske X1. Tråkigt!
En R4 i en BMW USCH!
I min lilla med Rak sexa och sug motor, vilken dröm, helt vibrations fri och och björn stark mellan 1200-7000 RPM.
Och vilken varv hunger , en dröm mellan 5000-7000 RPM vill bara mer :-)
Och den är faktiskt inte så törstig , runt 0.95 vid verklig körning och 0.9 i boken tror jag. (ingen stor bil dock men värt varenda droppe)
Kör i bland frugans R4 TDI, vilka vibrationer :-( , tror folk glömt hur mycket en R4 vibrerar eftersom de flest bilar har en R4
Innan hade vi en skit bil med R3, förutom att den var sten död så gick den faktiskt mjukt
För att vara en BMW har den ovanligt många veck som inte verkar ha någon funktion, känns lite som Chris Bangle igen även om det inte är lika extremt som under hans tid. Jag tänker på den märkliga linjen bakom främre hjulhusen exempelvis. Fronten är väldigt svulstig med klar bling-bling varning.
@fredrik_langvall
Skriv ihop: "vibrations fri" "björn stark" "varv hunger" "skit bil" "sten död" o.s.v.
Din fru, är hon en brun hårig sjuk syster eller kanske en brunhårig sjuksyster. Viss skillnad.
Här dök det upp en mästare i särskrivning.
Den har förlorat all det där som gjorde att den var så mycket snyggare än sina konkurrenter. Ser amerikansk ut på nåt vis.
X5 4.6is var den snyggaste. Men även den sista faceliften på utgående modell var riktigt fin, om än lite mer lyxig utstrålning än sportig. Men det här? Inte ful men sanslöst tråkig. Ser mest ut som en förvuxen X3... Som förvisso är ful.. Men ändå :P
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.