BMW kommer nu med ännu ett X i sitt modellutbud. Den nya modellen X4 visas inte upp i Genève just nu utan kommer först till motormässan i New York om någon månad. Vi har tidigare fått se bilen i konceptformat men här är alltså den färdiga versionen.
BMW X4 är baserad på BMW X3, men som ni ser har den fått en sportigare siluett med en sluttande bakdel. Så medan X6:an är en mer kupéformad version av X5, så blir X4 den kupéformade och slankare varianten av mindre X3.
BMW X4 är 467,1 cm lång, vilket är ungefär 20 cm kortare än storebrodern X6, som jämförelse. Höjden på X4 är 162,4 cm och bredden 188,1 cm. X4 är med andra ord lite lägre och aningen längre än X3 som den bygger på. Tack vare en lägre tyngdpunkt ska väghållningen vara förbättrad jämfört med X3.
Interiört påminner bilen om X3:an, med några mindre detaljförändringar. Lastutrymmet är 50 liter mindre än i X3. Även när det kommer till motorer så kommer de att plockas över från BMW X3. Det kommer att finnas tre bensinmotorer och tre dieselmotorer att välja på, med effekter mellan 184-313 hk. En 8-stegad automatlåda är standard till nästan alla motoralternativ och alla versioner är fyrhjulsdrivna.
Diskutera: Vad tycker du om BMW X4?
Relaterade bildspel
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ännu en otroligt ful och onödig bil.
Vad är poängen med att först bygga högt liknande terrängbil, sedan sänka taket och dessutom sätta platta sportiga däck som saboterar komforten?
HAr också väldigt svårt att förstå varför sådana bilar byggs men X4 är åtminstone snyggare än storebror ( men det är väl alla bilar? )
Med något annat emblem påklistrat så skulle sådana här bilar inte gå att sälja är min övertygelse.
BMW har drabbats av modellhysteri, ni har man 1-, 2-, 3-, 4-, 5-, 6-, 7-, 8-, och väl snart en 9-seriebil också. Skillnaden i storlek mellan dessa klasser är minimal och knappt märkbar. Det är t.ex. svårt att skilja en 3-seriebil från en 5-seriebil. Och inom alla dessa klasser ska man ha en sedan, coupe, kombi, cabriolet och en SUV. Jag tror att det en vacker dag kommer en "tillbaka till rötterna" period då man skrotar modellhysterin och återgår till att endast tillverka sina kärnmodeller, dvs. 3-, 5- och 7-seriebilar och ett par SUV,ar, allt som allt.
Alla köper inte bil enbart efter funktionalitet.
BMW har nog noga studerat marknadsunderlaget innan man började utveckla denna bilen, jag hade kunnat tänka köpa mig en om den inte blir alltför dyr.
Jag är BMW-fantast men denna känns liksom X6 riktig onödig.
Skippa dessa klumpiga onödiga X-modeller och bygg körglada bilar som var märkets kärnvärde en gång i tiden. Tillbaka med fler sexor också tack.
Verkar vara den nya designtrenden att bilarna skall ha så många bulor, knölar och veck som möjligt. Snyggt är det inte.
Man kan ju undra vilken målgrupp man vänder sig till med den här bilen. Har svårt att se den som en storsäljare. Redan X6 för ju en ganska tynande tillvaro.
Nä det är sant "raks" men du får gärna förklara utav vilka skäl du själv skulle ha valt en X4 före en X3 t.e.x
Bmw har ju redan så många modeller och var hittar man kunder till en bilmodell som tidigare inte fanns,..hur marknadsundersöker man sådant?
Har ju ännu t.e.x inte stött på någon som anser att X6 är en snygg bil ( för att säga det milt ) och då undrar man ju hur de tänkte som köpte den?
Jag kan glädja er med att jag har beställt en: 35iX, M-utrustning, 19-tum, 8 vxl sportautomat, carbonsvart och lite extra godis.
Varför?
Den ger mig:
-utseende
-prestanda/körglädje/komfort - då har jag ändå bara kört X3 med motsvarande specifikation
-AWD
-bra in/ut.
Kundkategori? Bilfreak.
Tjalle du gläder väl inte oss andra så hemskt mycket med ditt inköp men du gläder säkert dig själv och det är ju huvudsaken.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.