Nya BMW M3 Sedan och M4 Coupé ska inte presenteras förrän på bilsalongen i Detroit nästa år, men BMW har nu valt att stilla en del av omvärldens nyfikenhet genom att släppa information om bilens drivlina. Dessutom får vi nu se officiella bilder på när bilarna testas runt klassiska Nürburgring, dock givetvis i maskerat skick.
Tack vare att bilarna har byggts i lättviktsmaterial landar vikten på omkring 1 500 kilo, vilket är en bantning på ungefär 80 kilo jämfört med likvärdigt utrustade föregångare.
430 hästar
Under huven gömmer sig en sexcylindrig motor med dubbelturbo och teknik som har utvecklats specifikt för M3 och M4. Motorn ger 430 hästkrafter och ett maximalt vridmoment på över 500 newtonmeter. Samtidigt är motorn också 25 procent snålare, vilket innebär att även koldioxidutsläppen kapas med 25 procent.
Som standard är växellådan i M3 Sedan och M4 Coupé sexstegad manuell.
BMW M3 Coupé såldes i över 40 000 exemplar. Nu ersätts prestandaikonen av M4 Coupé, eftersom BMW numera låter alla coupéer ingå i 4-serien. Lanseringen blir också första gången som coupén lanseras samtidigt som fyradörrarsversionen, som alltså går under namnet M3.
Diskutera: Vad tycker du om BMW M3 Sedan och M4 Coupé?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Synd på V8'an. En fantastisk motor med otrolig sång. Downsizing i alla ära, men jag tycker nog att toppmodellen i programmet skulle fått behålla V8'an. Känns mer premium.
Igår körde jag Audi RS6, RS5 och RS4; alla med V8. Fantastiska motorer och fantastiskt ljud. Nu låter ju en rak 6:a rätt bra, men jag undrar just....
Audis motsvarigheter (RS4 och RS5) har ju sugmotorer på 450 hk, men kanske BMW:s nya turbosexa matchar dem tack vare lägre vikt och turbo. Ska bli intressant att få veta.... Men jag väljer nog en 4WD alla dar i veckan, när det handlar om prestanda i denna klass.
25% snålare är den äldre motorn ? dvs. om den äldre tog t.ex. 1 lit/mil så ska den nya dra 0,75 lit/mil vid exakt samma körning. Någon som tror på det ?
Kalle2, det inte helt omöjligt att BMW lyckats reducera bränsleförbrukningen enligt gällande norm med 25% (från en mycket hög nivå). Men man ska ha i åtanke att det är enligt normen. Verkligheten är långt från normen. Den RS6 jag körde igår hade "cylinder on demand", vilket i verkligheten är ett skämt. Men enligt normen innebär det en faktisk minskning av förbrukningen.
Min körning renderade vid inte ett enda tillfälle ens en millisekunds "cylider on demand". Jag stängde t.o.m. av "autostop-funktionen". Fy på mig;-)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.