En ny generation av BMW:s 2-serie börjar säljas i Sverige i början av 2022.
Två varianter erbjuds: M240i xDrive med en sexcylindrig motor, fyrhjulsdrift och 374 hästkrafter, och 220i med fyrcylindrig motor, bakhjulsdrift och 184 hästkrafter.
Båda har en åttastegad automatlåda som standard – det finns inget manuellt alternativ.
Trots att 1-serien numera är framhjulsdriven behåller 2-serien det klassiska BMW-upplägget med rakställd motor och bakhjulsdrivet chassi. BMW skriver att modellen är ämnad för kunder som är intresserade av sportiga bilar och en ”känslomässigt rik körupplevelse”.
Den nya modellen är längre och bredare än sin föregångare, men har i stället blivit lite lägre. Chassit bygger på komponenter som ursprungligen var utvecklade för 4-serien men som anpassats för den mindre modellen.
Viktfördelningen är nästan helt jämn mellan axlarna, vilket bådar för välbalanserade köregenskaper. Adaptiv styrning och elektroniskt ställbara stötdämpare är tillval.
Trots sitt sportiga fokus kan den nya modellen också uppfylla en del praktiska behov. Bagageutrymmet sväljer 390 liter, och det fällbara baksätet har 40/20/40-delning. Som tillval finns också dragkrok med en maxlast på 1.600 kilo.
Utseendemässigt delar den nya 2-serien silhuetten med sin föregångare, men i övrigt är det mesta nytt. Den omtalade, vertikala kylargrillen på 4-serien och nya M3 lyser med sin frånvaro. 2-serien har i stället en mer klassisk, vågrät grill.
Invändigt är bilen lik sina större syskon. Digitalt instrumenthus kan fås som tillval.
Priserna börjar på 359.000 kronor för 220i, och på 550.000 kronor för M240i xDrive.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (4)
- 13 september 2021 Kan inte stämma att det bara…
- 7 juli 2021 40-talisten skrev: Återgång…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.