Efter mer än en miljon sålda exemplar sedan 2004 har det blivit dags för generationsskifte för BMW:s minsting. 1-serie får ett uppdaterat ansikte, nya linjer och blir både bredare och längre än sin föregångare.
Modellen mäter nu 4,324 meter mellan stötfångarna (+85 mm) och 1,765 meter på bredden (+17 mm). Det ger 30 millimeter längre hjulbas. Resultatet blir större utrymmen i kupén: baksätet har fått 21 millimeter extra benutrymme till godo och lastvolymen ökat från 330 till 360 liter med baksätet uppe.
Femdörrarsbilen blir först ut i modellserien. Senare väntas även en variant med tre dörrar och en cabriolet.
Första under 100 gram
BMW är principfasta och håller sig till bakhjulsdrift med nya 1-serie. Kraften skickas till hjulen via en sexväxlad manuell låda eller en åttastegad automat, det senare unikt i klassen enligt BMW.
Fem motoralternativ finns tillgängliga från start, samtliga fyrcylindriga och turboladdade. En ny bensinare på 1,6 liter utgör kraftkälla i 116i (136 hk) och 118i (170 hk). Turbodieseln på 2,0 liter har vidareutvecklats och erbjuds i tre varianter: 116d (116 hk), 118d (143 hk) och 120d (184 hk).
Samtliga dieslar kvalar in under miljöbilsgränsen med CO2-utsläpp under 120 gram/km, även 120d som avverkar 0-100 km/tim på 7,2 sekunder och har en toppfart på 228 km/tim. Snålast i sällskapet är 116d med en förbrukning på 0,43 liter/mil och CO2-utsläpp på 114 gram/km.
Så småningom väntas också en snålvariant av 116d som får tilläggsnamnet EfficientDynamics Edition. Koldioxidutsläppet kapas då till 99 gram/km, första BMW-bilen under 100 gram/km.
Stopp/startsystem och tillgång till körläget Eco Pro som bland annat justerar motorstyrning, luftkonditionering och stolsvärme ingår i standardutrustningen.
Nya BMW 1-serie börjar tillverkas under hösten och kommer till Sverige under senare delen av 2011.
Diskutera: Vad tycker du om nya BMW 1-serie?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Känns lite tråkig. Men den kanske växer på en!
VW vill ha tillbaka baklamporna till sin Polo
Kommer aldrig att frivilligt sätta mig i den.
Väldigt stor del av totallängden som går åt till motorhuv. Mer typ 1960-tal än år 2012. Det är ju liksom ingen sportbil. Men samma idé kör ju BMW på en del X-modeller. Kunderna kanske gillar mycket motorhuv. Eller gillar motorhuv mycket.
Ja, det ser ju iaf. ut som att halv/helljus projektor har vuxit i diameter.
Kanske blir vettigt ljus nudå?
Design?
Chris Bangle Jr?
1-serien har ju aldrig varit någon fotomodell, men detta var bara för mycket. Usch.
Såg att någon annan sajt publicerat bilder med M-paketet och då såg det lite bättre ut i alla fall. Dock fortfarande långt ifrån acceptabelt.
Får hoppas att bilderna förvrängts över internet och att den ser bättre ut i verkligheten... ;)
Det är nåt med den där lackerade ytan mellan grillen och lamporna som får den att se vidrigt ful ut. Lite som sista generationen Volvo 740 som också hade malplacerad lack mellan grill o lampor.
I övrigt så är den väl inte fulare. Bra att de tagit bort den otroligt konstiga skärningen av tröskeln/dörrarna. Den förra såg ut som den höll på att gå av på mitten av sin egen vikt då det liksom hängde ner.
Jag skulle kunna tänka mig att köpa denna bilen men bara om någon siktar på mig med en hagelbössa och tvingar mig till det.
Snygg förutom vissa detaljer som att t ex grillen sitter i stötfångaren. Att det finns ett utrymme mellan grill och framlyktor är ju bara snyggt!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.